מבוא
בעשרות השנים האחרונות מקדמות ממשלות ישראל שורה של רפורמות לפתיחת המשק ליבוא. המוטיבציה המרכזית לרפורמות אלה היא הורדת יוקר המחיה באמצעות הגברת התחרות והורדת המחיר לצרכן. נייר זה הוא פרק ראשון של עבודה רחבה יותר, שמטרתה לבדוק באופן פרטני את מידת הצלחתן של רפורמות בכמה מוצרי מזון בהשגת מטרתן, ובפרט לענות על השאלה האם המחיר לצרכן ירד כתוצאה מצמצום החסמים והרחבת היבוא.
הפרק הנוכחי עוסק בחמאה. הפרקים האחרים בעבודה יעסקו בטונה בשימורים, גבינה צהובה, פסטה ופילה אמנון קפוא. מוצרים אלה מייצגים מאפיינים שונים של התנהגות צרכנית, של כלי מדיניות שהופעלו לגביהם ושל המועד והקצב של צמצום החסמים והרחבת היבוא. תקופת הניתוח מתפרסת על פני עשר השנים שבין 2014 ל-2023.
שוק החמאה
במהלך העשור שבין שנת 2014 לשנת 2023 נרשמו בשוק החמאה בישראל שינויי מדיניות רבים במקביל לשינויים מבניים. הניתוח שערכנו בעבודה זו עוסק במוצר "חמאת גוש", המהווה 60% מכלל השוק בישראל ו-83% ממוצרי החמאה שרוכשים משקי הבית.
במרבית תקופת הניתוח התחלקה חמאת הגוש לשתי תת-קבוצות מובחנות עם חפיפה רבה ביניהן: מוצרים במחיר מפוקח ומוצרים שמחירם אינו מפוקח; ומוצרים מייצור מקומי ומוצרים מיובאים.
צעדי המדיניות שננקטו במהלך התקופה כוללים: מחיר מקסימום מפוקח לצרכן (2021-1996); חלוקת מכסות יבוא פטורות ממכס (2019-2016) ; הימנעות מיישום ההמלצה המקצועית להעלאת מחירם של המוצרים שבפיקוח (מרץ 2018 עד מאי 2019); ביטול מוחלט של המכס (מפברואר 2020); ביטול הפיקוח על המחיר לצרכן ומעבר לפיקוח על שיעורי הרווחיות (מנובמבר 2021); ומתווה להורדה הדרגתית של מחיר המטרה והמכס במסגרת סדרת הסכמים בין הממשלה לרפתנים (2014, 2018, 2021).
המחסור ששרר בשוק בשנת 2019 היווה נקודת מפתח בהתפתחויות ואת המוטיבציה העיקרית למרבית הצעדים שננקטו. אולם רוב הדיון הציבורי מתעלם מגורם מרכזי שהביא להעמקת מחסור זה: צמצום הייצור המקומי, שהיה תגובת היצרנים המקומיים להימנעות הממשלה מהעלאת המחיר המפוקח בניגוד לחוק.
ממצאי הניתוח הנוכחי
המחיר לצרכן – בתקופת הניתוח, בניגוד למטרתם של צעדי המדיניות, חלה עלייה במחיר לצרכן של 14% בממוצע (בזמן שמדד מחירי חלב ומוצריו עלה בתקופה זו ב-5.4%).
לאור הממצאים העולים מעבודה זו, אין תמיכה לטענה שהסרת המכס הובילה להורדת המחירים. בנוסף, הניתוח האקונומטרי שביצענו מצביע על כך שקיים קשר מובהק בין המחיר לצרכן לעצם קיומו של הפיקוח עליו. לאחר הסרת הפיקוח היה המחיר לצרכן בישראל גבוה ב-3-2 ש"ח לק"ג (30-20 אגורות ל-100 גרם) מהמחיר בתקופת הפיקוח. כלומר, אי אפשר לראות בביטול הפיקוח על המחיר לצרכן צעד המקדם את הורדת יוקר המחיה או את רווחת הצרכנים.
במחיר החמאה המיובאת נמצא מתאם מובהק לכלי המדיניות הנוגעים לעלות היבוא – המכס והמכסות הפטורות ממנו. כלומר, אפשר להניח שקיומו של המכס ברמה ששררה בשוק עד ביטולו (140%) תרם לעלייה במחיר החמאה המיובאת, ואילו עצם קיומן של מכסות פטורות ממכס תרמו לירידת מחיר החמאה המיובאת.
הכמות המשווקת – בתקופת הניתוח חל גידול משמעותי של 35% בממוצע לרבעון בכמויות שנמכרו, שכולו נגזר מהגידול בהיקף היבוא, ובהתאם גדלה גם כמות המכר השנתית לנפש בקרוב ל-12%. משקלו של היבוא מסך השוק עלה מאחוזים בודדים בתחילת 2014 עד לשיא של יותר מ-50% ברבעון השלישי של 2021, ועמד בסוף תקופת הניתוח על פחות מ-30%.
ריכוזיות – מדד הריכוזיות HHI עמד ברמה המוגדרת כריכוזיות גבוהה בכל תקופת הניתוח, לרבות בשתי תקופות שבהן נרשמה ירידה משמעותית ברמת הריכוזיות (מ-2014 ועד אמצע 2016, ושנת 2019). ריכוזיות גבוהה זו משקפת את העובדה שגם לאחר הכניסה לשוק של ספקים חדשים, לא כולם המשיכו לפעול בו בצורה רציפה, ובשנים 2022-2020, שבהן בוטל המכס ובוטל המחיר המפוקח, חלה דווקא ירידה במספר הספקים הפעילים.
מספר הספקים ומגוון המוצרים – במהלך העשור שבחנו פעלו בשוק החמאה 25 ספקים, ששיווקו 85 מוצרים מובחנים (מק"טים) שונים. 68% מהספקים פעלו בשוק טרם הקצאתן של מכסות פטורות ממכס ב-2016, שהיו כלי המדיניות הראשון שהופעל בשוק בתקופה זו.
הגידול המשמעותי במספר המק"טים הפעילים בשנים 2023-2020 לא לווה בעלייה דומה בכמות היבוא. רבים מהמק"טים שנכנסו לשוק היו בכמויות קטנות עד זניחות, והשפעתם על חוויית המגוון של הצרכנים ועל התועלת שהם הפיקו מכך הייתה מוגבלת מאוד.
ביטול הפיקוח על המחיר לצרכן – לאחר ביטול הפיקוח על המחיר לצרכן היה מחירה של חמאה מייצור מקומי נמוך מזה שהיה לו הפיקוח היה נמשך.
"שיקולים של טובת הציבור להבטחת האספקה של מוצר שהוא חיוני" הם חלק מהעילות שבגינן מותר על פי החוק להטיל פיקוח על מחיר מוצר. למרות זאת, על פי דיוניה של ועדת המחירים בנושא הפיקוח על מחיר החמאה, מטרת הפיקוח "אינה להבטיח כי מחיר המוצר יהיה נמוך לשם הנגשתו לציבור, אלא לשמור על איזון בין היצרן לבין הצרכן תוך כדי קביעת מחיר הוגן, שלא מאפשר גריפה של רווחים עודפים על ידי היצרן". כלומר קיים הבדל מהותי בין מטרות הפיקוח (וביטולו, שהיווה חלק מהרפורמה) על פי הדרג המחליט (ועדת המחירים), למטרות הרפורמה כפי שהוצגו ונתפסות בעיני הציבור: יצירת תנאים שיאפשרו הנגשה (מחיר וכמות) למוצר בסיס. בנוסף, על אף שהחמאה הועברה מפיקוח באמצעות מחיר מקסימום לפיקוח רווחיות בסוף 2021, בדיוני ועדת המחירים בנושא ב-2024 לא הוצגו נתוני בדיקת רווחיות, ולא הייתה התייחסות לשאלה האם השינוי בשיטת הפיקוח משיג את מטרתו כפי שתפסה אותה הוועדה.
סיכום
אין חולק על כך, שהמחסור ששרר בשוק בראשית שנת 2019 היווה את המוטיבציה העיקרית לצעדים שננקטו, אולם רוב הדיון הציבורי מתעלם מגורם מרכזי שהביא להעמקת מחסור זה: תגובת היצרנים המקומיים להימנעות הממשלה מהעלאת המחיר המפוקח בניגוד לחוק. כלומר, הממשלה, גם אם לא מתוך החלטה מודעת, יצרה תנאים שאפשרו לה להפעיל את צעדי המדיניות שאותם ביקשה לקדם במשך תקופה ארוכה.
בקריאת הממצאים והמסקנות של העבודה הנוכחית יש להיות ערים לכך שהם תקפים לתקופת הניתוח, 2023-2014, אך שינוי המדיניות האחרון, ביטול הפיקוח על המחיר לצרכן, נכנס לתוקפו בסוף 2021, שנתיים לפני סוף התקופה שניתחנו בעבודה זו. כלומר, גם ניתוח זה נערך על שוק שטרם התייצב בשיווי משקל ארוך טווח. על אף הסתייגות זו, לדעתנו, כלל הממצאים בעבודה זו מחדדים את החשיבות של התאמת כלי המדיניות הננקטים למאפייני השוק ושל הצורך בניתוח השוק לפני עיצוב כלי המדיניות והיישום של רפורמות יבוא, וכן את העובדה שהציפייה לכך שכל הקלה על יבוא תוביל להפחתת המחיר לצרכן היא ציפייה שאינה מבוססת.
אנו מקווים שהמחקר השלם יוביל למיסוד ההערכה של רפורמות סחר לפני ואחרי ביצוען כחלק מובנה בעבודתם של הגופים המקצועיים האחראים, ובכלל זה משרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות.