חלב הוא מוצר מזון בסיסי בסל הצריכה הישראלי, שאינו יורד מסדר היום הציבורי מאז שנת 2011. היותו של הענף מתוכנן לכל אורך שרשרת הערך (הכמויות והמחירים נקבעים על ידי הממשלה) מצד אחד, ומצד שני נתון בתנאי אי-ודאות מתמשכים, מחדדת את שאלת מתווה המדיניות הרצוי לשנים הבאות. כבסיס לגיבוש מתווה מדיניות נדרשים בחינה וניתוח של המצב הקיים והגדרת הבעיות הכרוכות בו.
1.1 האינטרס הציבורי בקיום ענף חלב בישראל
שנת 2011 הייתה שנה משמעותית מאוד לענף החלב הישראלי. בחודש מרץ אושר חוק החלב, ובחודש יוני פרצה מחאת הקוטג'. מאז ועד היום לא ירד ענף החלב מסדר היום הציבורי.
חוק החלב, מטרות המדיניות וכלי המדיניות שנהוגים בענף מעידים, שעל פי תפיסת הממשלה קיים אינטרס ציבורי בקיומו של משק חלב במדינת ישראל. זיהוי ואפיון אינטרס זה מהווים תשתית חשובה לבחינת מטרות המדיניות, כלי המדיניות המופעלים ומידת יעילותם של אמצעים אלה בהשגת המטרות.
נקיטת מדיניות בתחום כלשהו, ובפרט בענף כלכלי, פירושה התערבות ממשלתית המשפיעה על התנהלותו. לרוב, הממשלה נמנעת מהתערבות כל זמן שהיא מניחה שכוחות השוק והרגולציה הכללית הקיימת במשק מספיקים ומספקים מענה הולם לאינטרס הציבורי.
ההצדקה למעורבות הממשלתית הנרחבת בחקלאות במדינות רבות בעולם מבוססת על העמדה שלחקלאות חשיבות מרובה לבטחון המזון ושהיא מייצרת תועלות חיצוניות, ומכאן שיש אינטרס ציבורי לקיימה באופן יציב ובר-קיימא.
לרשות הממשלה עומדים מגוון אמצעי התערבות, כמו חקיקה ראשית, התקנת תקנות, הוצאת צווים או בנייה ויישום של תוכניות עבודה. השימוש באמצעים אלה נועד להביא את הענף שבו הם ננקטים להתנהל באופן שמשקף את האינטרס הציבורי, כפי שהממשלה רואה אותו.
הערך אינטרס ציבורי נתון לפרשנויות, אולם מקובל לייחסו למגוון נושאים המבטאים צורות שונות של טובת הכלל. בהקשר הכלכלי נהוג להתייחס למצבים שבהם שיווי המשקל המושג בין היצע לביקוש בתנאי "שוק חופשי" אינו אופטימלי, כלומר קיים כשל שוק. כלי המדיניות והתערבות הממשלה בפעילות השוק נועדו להתגבר על כשל השוק ולהסיט את נקודת שיווי המשקל לכיוון האופטימום, ועל ידי כך להגדיל את רווחת האזרחים. הספרות המקצועית מתייחסת בעיקר לשלושה מצבים שבהם יש מקום להתערבות ממשלתית: מונופולים טבעיים, מוצרים ציבוריים והשפעות חיצוניות. בענף החלב לא מתקיים מונופול טבעי. להלן נבחן את ההשפעות החיצוניות שהענף מייצר וכן את תרומתו לקיומם של מוצרים ציבוריים.
============================================================
מונופול טבעי הוא כינוי לפעילות כלכלית, אשר מגיעה ליעילותה המקסימלית כאשר תוצריה מופקים בידי יצרן אחד בלבד. המונופול הטבעי מתפתח, בדרך כלל, כאשר עלויות ההקמה של מתקני הייצור כרוכות בהשקעה של הון ראשוני גדול במיוחד ביחס לגודלו של שוק הצרכנים הפוטנציאלי, וכתוצאה מכך נבנים חסמי כניסה גבוהים במיוחד לענף. הדוגמאות הבולטות ביותר לקיומו של מונופול טבעי הן בתחומי הייצור והאספקה של שירותים ציבוריים, כגון חשמל ומים, רכבות, נמלי ים ונמלי תעופה.
מוצר ציבורי הוא מוצר שאין דרך אפקטיבית למנוע מאנשים להשתמש בו או ליהנות ממנו ללא תשלום. בנוסף, השימוש במוצר על ידי אדם אחד אינו מפחית את הכמות הזמינה לאנשים אחרים, ולכן הגדלת מספר המשתמשים אינה כרוכה בתוספת עלות. דוגמה למוצר כזה היא תאורת רחוב. מוצר ציבורי יכול לספק תועלת קולקטיבית, כמו ביטחון וחינוך, או נזק קולקטיבי, כמו פגיעה באיכות הסביבה.
מוצרים בעלי השפעות חיצוניות מאופיינים בכך שלצריכתם או לייצורם על ידי פרט מסוים יש השפעה על התועלת של פרט אחר, כשהעלות או התועלת חלה גם על אנשים שאינם מעורבים ישירות בביצועם. השפעות חיצוניות, שליליות או חיוביות, מהוות "כשל שוק", משום שליצרנים אין תמריץ להקטין או להגדיל את תפוקתם (או לצרכנים, את הכמות שירכשו) בהתאם לתופעות הלוואי שהם גורמים. אם ההשפעה החיצונית היא חיובית, המדינה תשאף לעודד אותה; אם ההשפעה שלילית – המדינה תשאף לצמצמה. זיהום אוויר מהווה דוגמה להשפעה חיצונית שלילית, שהמדינה פועלת לצמצמה. עטיית מסכות במרחב הציבורי בתקופת מגפה היא דוגמה להשפעה חיצונית חיובית, שכן המסכה מגינה על סביבתו של העוטה אותה לא פחות משהיא מגינה עליו, כשהקטנת הפצת הנגיף משרתת את כלל האוכלוסייה.
============================================================
בטחון מזון
בהרגלי התזונה של הישראלים ובתרבות הקולינרית המקומית, חלב ומוצריו נחשבים מוצרי מזון בסיסיים. המלצות התזונה הבריאה של משרד הבריאות מתבססות על תזונה ים-תיכונית, וכוללות המלצה לצריכה מאוזנת של חלב, מוצרי חלב או תחליפיהם וגיוון מקורות הצריכה של חלבון מהחי. גם המועצה הלאומית לביטחון תזונתי בישראל כוללת את מוצרי החלב בסל המזון הבריא הבסיסי, שצריך להיות נגיש, על פי הגדרת בטחון המזון, לכל אזרח.
הבטחת בטחון מזון היא אינטרס ציבורי מובהק. מוצרי החלב הם רכיבים בסל המזון הבריא הבסיסי, ובשל כך, אספקתם הסדירה, באיכות גבוהה ובמחיר בר-השגה, מהווה גם היא אינטרס ציבורי. הדיון מתמקד בשאלה באיזו מידה חיוני שימשיך להתקיים ייצור מקומי של חלב ומוצריו ובאיזה היקף, וזאת אל מול חלופה של התבססות האספקה על יבוא כמקור עיקרי.
רוב התרחישים הבוחנים חלופות להתנהלות ענף החלב מניחים שגם בתנאי "שוק חופשי" יתקיים ייצור מקומי של חלב בכמות המספקת את הצריכה לתוצרת ניגרת (בעיקר עקב חוסר כדאיות כלכלית ליבוא תוצרת ניגרת). הטיעונים בעד שמירה על ייצור מקומי בהיקף המאפשר מענה מלא, או כמעט מלא, לביקוש המקומי נוגעים לסבירות של התממשות תרחישי משבר. המשבר יכול להיות מקומי או עולמי, ולנבוע משינויים בהיקפי הייצור או מסגירת נתיבי האספקה. בין התרחישים שניתן למנות: משבר מזון עולמי, תחלואת פרות הפוגעת בתנובה ובאספקה אצל המגדלים במקורות היבוא, סגירת נמלי ישראל עקב משבר ביטחוני, מגפה עולמית או אמברגו מדיני.
השוללים טיעון זה מצביעים על כך שרכיב משמעותי במזונן של הפרות במשק החלב הישראלי הוא גרעינים מיובאים. אם תתרחש קטסטרופה עולמית או סגירת נמלים, ממילא לא ניתן יהיה לייבא מזון לפרות, ולכן גם לא לייצר חלב.
חיזוק הפריפריה וצביון המרחב הכפרי
מדינת ישראל רואה בפיזור האוכלוסייה ובקיומה של פריפריה חזקה יעדים לאומיים בעלי ערך של מוצר ציבורי. קיומה של רקמת חיים בריאה בפריפריה מחייבת גודל מינימלי של אוכלוסייה, שלה יוענקו שירותים: מערכת חינוך, שירותי רפואה ומסחר ועוד. המדינה רואה בתמיכה במקורות פרנסה ובעוגני תעסוקה בפריפריה אמצעי מרכזי לחיזוקה ולביסוס "גרעין אוכלוסייה", שסביבו צומחת רקמת החיים השלמה.
הפריסה הגיאוגרפית של ענף הרפת מוגדרת על ידי הממשלה באמצעות חלוקת מכסות הייצור. הממשלה משתמשת במכסות ככלי לעודד תעסוקה ופרנסה באזורים מרוחקים ולתמוך בפיזור האוכלוסייה. הקשר בין המגדל לרפת, המחייבת טיפול תמידי לאורך כל שעות היממה, ימות השבוע וחודשי השנה, מהווה נדבך חשוב במימוש החיים בפריפריה.
טיעוני הנגד מבקשים שהמדינה תתמוך בעצם הבחירה לחיות בפריפריה (לדוגמה, באמצעות הטבות מס או סבסוד משכנתאות), ולא בעיסוק כלכלי ספציפי של תושביה. בנוסף, נטען שחלק גדול מהעובדים בענף הרפת הם זרים, ולפיכך תרומתו של הענף לפיזור האוכלוסייה ולחיזוק הפריפריה נמוכה. חשוב לציין, ששיעור העובדים הזרים עומד על כ- 30% מסך ימי העבודה בענף.
מסמך מדיניות תכנון החקלאות והכפר בישראל עוסק גם בהיבטי הרפת. הרואים ברפת רכיב משמעותי בשמירת צביונו של המרחב הכפרי מציינים את יחסי הסינרגיה שלה עם ענפי חקלאות אחרים ואת היותה מוקד לתיירות כפרית. הרפת מייצרת סינרגיה עם ענף גידולי השדה בקליטת מספוא הגדל על מי קולחין ובשימוש בקש, שהוא תוצר לוואי לגידולי הגרעינים. בנוסף, הרפת קולטת זבל עופות מענף הלול ותפוקת הזבל שלה מהווה בסיס לדישון אורגני. התיירות הכפרית נשענת על הפנמה של התועלות הציבוריות של המרחב הכפרי – טבע, נוף ופעילות חקלאית. היכרות עם מקורות המזון וחשיפה בלתי אמצעית לבעלי החיים "בחווה" מהוות נדבך חשוב באטרקטיביות של התיירות החקלאית.
טיעוני הנגד הם, שרפתות ולולים אינם מייצרים נוף יפה, אינם תופסים שטחים יותר מכל מפעל אחר, אינם מעלים תרומה ייחודית אחרת משום סוג ואף סביר להניח שהם מייצרים השפעות חיצוניות שליליות רבות.
בטחון גבולות
בדומה לדיון על בטחון המזון, אין חולק על כך שהגנה על גבולות המדינה היא אינטרס ציבורי. המחלוקת היא בדבר חשיבותה ותרומתה של ההתיישבות הכפרית להגנה זו בימינו.
הנימוק השגור הוא, שנוכחות החקלאי המעבד את הקרקע מונעת פלישות ותורמת לבטחון הגבולות. המרחיבים טוענים, שמבחינה אסטרטגית, ללא התיישבות באזורים אלה, צה"ל לבדו יתקשה לתת מענה לשמירה על הגבולות.
עמדה שונה גורסת, שהצבא יודע להגן על הגבולות גם ללא הישענות על היישובים, ושהתפיסה שההתיישבות משרתת את הביטחון היא אנכרוניסטית. עמדה זו מושמעת בשנים האחרונות הן במגזר האזרחי והן מפי אלופי צה"ל.
אקולוגיה ואיכות הסביבה
שמירה על המערכת האקולוגית ועל איכות הסביבה מהווה אף היא אינטרס ציבורי, ולפעילות הרפתות יש היבטים שליליים בהקשרים אלה, דוגמת צריכה מוגברת של משאבים ופליטת מזהמים. הרפת הישראלית כפופה לרגולציית איכות סביבה מחמירה, והרפורמה שבוצעה בענף בשנים 2007-1999 פתרה חלק ניכר מהנזק הסביבתי העיקרי של זיהום קרקע כתוצאה מתשטיפים.
יחד עם זאת, קיימים מישורים שבהם יש לרפת תרומה סביבתית ואקולוגית חיובית. התרומה הישירה נובעת משימוש בפסולת ובתוצרי לוואי תעשייתיים להזנת פרות. התרומות העקיפות נובעות מגידול המספוא על קרקע ומים שוליים, שאינם ניתנים לשימוש חקלאי אחר, ומאספקת זבל כבסיס לדשן אורגני.
יצוא ידע
האפשרות לייצא ידע וטכנולוגיות מושתתת על הוכחת היתכנות. חקלאי העולם חפצים בידע ובטכנולוגיות הישראליות שהניבו יתרון והצלחה. הרפת הישראלית מהווה תחנת ניסיונות והדגמה לטכנולוגיות ולפיתוחים חדשניים. לא ניתן יהיה לבסס יצוא ידע ללא שדה ניסוי ("בטא סייט") משמעותי.
השפעת שיפורים טכנולוגיים על מצב החקלאים
שיפורים טכנולוגיים מאפשרים לייצר כמות גדולה יותר של מוצרים באמצעות אותה כמות של גורמי ייצור. כאשר הביקוש למוצר מצד הצרכנים אינו משתנה כתוצאה משינוי במחיר (ביקוש קשיח), כמו בצריכת מוצרי מזון בסיסיים, מחירי המוצרים יורדים אבל עלויות הייצור אינן משתנות, כי למרבית גורמי הייצור, מלבד עבודת החקלאי, יש שימוש חלופי. בשל כך, השיפור הטכנולוגי מוביל להקטנת מספר גורמי הייצור שמועסקים בענף.
יציאת חלק מהחקלאים מהענף פירושה שהנשארים מעבדים משקים גדולים יותר. כלומר, מספר קטן והולך של חקלאים מספקים מזון ומוצרי חקלאות אחרים לאוכלוסייה הולכת וגדלה. בשיווי המשקל החדש (שאליו יגיע הענף רק בטווח הארוך) ייהנו הצרכנים ממחירי מזון נמוכים משהיו לפני כניסת השיפור הטכנולוגי, אך הכנסת החקלאים לא תגדל (מוכרים כמות גדולה יותר אך במחיר נמוך יותר, בלי שיש ירידה בעלויות התשומות הקנויות), והם לא ייהנו מפירות השיפור הטכנולוגי. מאחר שהמדינה חפצה בקידום שיפורים טכנולוגיים בחקלאות, עליה לתת מענה לכשל שוק זה כדי להבטיח את המשך קיומו של מגזר חקלאי, שרמת החיים שלו נמצאת בנסיגה מתמדת.
סיכום
השאלה האם התועלות של ענף החלב מצדיקות התערבות ותמיכה ממשלתית, ואם כן – באיזה אופן ובאיזה היקף – היא חלק מהדיון הציבורי לגבי התמיכה בחקלאות בכלל והתמיכה בענף הרפת בפרט.
המתנגדים לתמיכה ולמעורבות ממשלתית בענף גורסים, שההשפעות החיצוניות שמגולמות בפעילותו אינן מסוגלות להצדיק תמיכה. לשיטתם, ניתן לסתור בקלות את הקשר בין ענף החלב לאינטרסים הציבוריים ולהוכיח את אי-הרלוונטיות שלו לכל אחת מההשפעות החיצוניות שנמנו.
אנחנו רואים בקיומה של חקלאות ישראלית יעילה, רווחית ובת-קיימא רכיב חשוב במבנה החברתי והכלכלי של המשק והחברה בישראל ומאמינים שיש לתמוך בה ולפתח אותה. תמיכה זו נכון שתיעשה בשום שכל ומתוך פגיעה מינימלית ברווחה הכוללת של הציבור, בהתבסס על הגדרת מטרות ציבוריות ברורות ומדידות, הכוללות גם את יכולתם של החקלאים להתפרנס בכבוד ובהגינות בתנאים של שיפור טכנולוגי.
1.2 מטרות המדיניות בענף החלב:
המטרות על פי חוק תכנון משק החלב
"חוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011" (כולל דברי ההסבר לחוק), שאושר בכנסת בסוף מרץ 2011, מהווה את הכלי הראשי והעיקרי להסדרת המדיניות במשק החלב.
מטרות החוק מנוסחות בשני משפטים ארוכים ומרובי פעלים, שכוללים 13 מטרות. בדברי ההסבר להצעת החוק נכללות שתי מטרות נוספות, ובדברי שר החקלאות בדיון לאישור החוק במליאת הכנסת נכללות שלוש מטרות נוספות.
בסך הכול ניתן למנות 18 מטרות לחוק:
- להבטיח את המשך קיומו של משק חלב בישראל;
- לפתח את משק החלב בישראל;
- לבסס את משק החלב בישראל;
- לייעל את משק החלב בישראל;
- להבטיח את איכות ייצור החלב;
- להבטיח את בטיחות ייצור החלב;
- להבטיח את איכות שיווק החלב;
- להבטיח את בטיחות שיווק החלב;
- להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו;
- להבטיח מחירים נאותים ליצרנים;
- להבטיח מחירים נאותים למחלבות;
- להבטיח מחירים נאותים לציבור;
- להבטיח תנאים הולמים לפעילות היצרנים;
- להבטיח תנאים הולמים לפעילות המחלבות;
- לאפשר לסקטור החקלאי להתמודד עם חוסר הוודאות והתנודתיות הגדולה במחירים;
- ליצור עוגן כלכלי להתיישבות בפריפריה;
- להבטיח את הרווחיות של יצרני החלב;
- להגן על משקי החלב הפעילים.
מטרות המדיניות של הממשלה
בעשור שחלף מאז אושר חוק החלב המשיך הענף להעסיק את קובעי המדיניות. מספר רב של ועדות פעלו, דוחות נכתבו ודיונים התקיימו מטעם הכנסת והממשלה, שקיבלה שתי החלטות בנושא (ועדת קדמי, הסכם לוקר, דו"חות של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הצעה לשינויים בתכנון משק החלב של המועצה הלאומית לכלכלה ועוד). עיקר העיסוק נגע לכלי המדיניות ולתוצאותיהם.
בהיבט של מטרות המדיניות מתמקדים המסמכים בשתי מטרות בלבד:
- התייעלות מואצת בענף;
- צמצום הפגיעה ברווחת הצרכן.
מטרה נוספת שנזכרת, הפחתת מחירי החלב ומוצריו לצרכן, מהווה פירוט של מטרה 20 – הפחתת יוקר המחיה.
תוכנית העבודה של הממשלה לשנת 2019 כוללת התייחסות למשק החלב בפרק של משרד האוצר ובפרק של משרד החקלאות, אך אינה עוסקת במטרות המדיניות בענף. היעדים הנוגעים לענף נגזרים מיעדי מדיניות אחרים – הפחתת יוקר המחיה וצמצום פערי תיווך כלכליים.
בסקירה של ענף החלב, שהוכנה על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדצמבר 2019, מצוינות הסיבות שבגינן קיימת מעורבות ממשלתית בענף החלב ובחקלאות בכלל ברוב המדינות המפותחות. בהתייחס למטרות ההתערבות בענף בארץ מסתפקים כותבי הסקירה בציטוט חוק החלב.
ההסכם האחרון, שנחתם בינואר 2021 בין משרדי החקלאות והאוצר ושותפים לו גם היצרנים (ונכנס לתוקף ביוני 2021), כולל מספר רב יותר של מטרות (חמש): הורדת יוקר המחיה, אספקת מלוא הביקוש למוצרי חלב במשק הישראלי, צמצום הבירוקרטיה, שמירה על החקלאות הישראלית והבטחת יציבות לענף החלב לשנים הבאות.
מטרות המדיניות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר
עמדתו של משרד החקלאות רלוונטית לדיון מתוקף היותו הגוף האחראי על משק החלב מבחינת קובעי המדיניות. בחזון המשרד ויעדיו אין התייחסות ספציפית למשק החלב. הדרג המקצועי הבכיר במשרד החקלאות רואה את חוק החלב כמסגרת הנכונה לפעילות הענף, ובכלל זה את מטרות המדיניות המפורטות בו (חשוב לציין, שעמדת המשרד והמדיניות שהוא מתווה מושפעות מתפיסת עולמו של השר העומד בראשו, ועשויה להשתנות בהתאם, כמובן בכפוף לחוק הקיים).
בחזון וביעדים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שאינם עוסקים ספציפית בענף החלב, ניתן למצוא מטרות מדיניות נוספות:
21. מינוף היתרון היחסי של חקלאות ישראל;
22. הפחתת יוקר המחיה;
23.עידוד ופיתוח חקלאות בת-קיימא, יישום והטמעה של חקלאות שומרת סביבה;
24.הגברת ההגנה על בעלי החיים ועל רווחתם.
בנוסף, בחזון וביעדים אלה מופיעות גם הרחבות למטרות המדיניות המופיעות בחוק החלב:
הרחבה למטרה 9, העוסקת בהבטחת רציפות האספקה – הבטחת אספקת מוצרים מגוונים לאורך כל השנה, בשגרה ובחירום;
הרחבה למטרה 16, העוסקת בהתיישבות בפריפריה – שיפור כלכלי-חברתי של ההתיישבות הכפרית והחקלאית בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.
מטרות נוספות המוגדרות על ידי משרד החקלאות נגזרות מתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), שתוקנו בשנת 2014 מתוקף חוק החלב:
25. יצירת עוגן כלכלי משמעותי בפיתוח המרחב הכפרי;
26. שמירה על מגוון יצרנים.
מטרות מועצת החלב
מועצת החלב היא חברה לתועלת הציבור, שהוסמכה במסגרת חוק החלב לבצע את הפעולות הנדרשות להסדרת הענף: "מועצת החלב תפעל לקידום ולמימוש מטרות חוק זה, והיא תהיה מוסמכת לפעול למטרות אלה". מטרות המועצה אינן חופפות את מטרות המדיניות הקבועות בחוק החלב, והן עוסקות בעיקר בדרכים לביצועו. את מטרות המדיניות מנקודת המבט של המועצה ניתן ללמוד מדבריהם של בעלי התפקידים המרכזיים בה:
להתמודד עם כשל שוק ("אלף מוכרים ושלושה קונים משמעותיים");
לאפשר לחקלאים להתמודד עם חוסר הוודאות והתנודתיות הגדולה במחירים.
מטרות החקלאים (היצרנים)
החקלאים שואפים למדיניות שתאפשר קיומה של רפת בת-קיימא בכל גודל ובכל מקום בארץ. בהינתן סט כלי המדיניות הקיים סומכים החקלאים את ידיהם על מטרות המדיניות כפי שהן באות לביטוי בחוק החלב, וחותרים לשמור על ענף מתוכנן ויציב, עם ודאות כלכלית לשנים ארוכות לכל העוסקים בענף. עיקר טענתם היא שהממשלה, ובעיקר האוצר, נוקטים בצעדים ובאמצעים העומדים בניגוד למטרות החוק בשלוש נקודות מרכזיות: ההגנה על הייצור המקומי, הפרנסה הראויה ליצרנים ושימור מגוון סוגי יצרנים לצורך ביסוס ופיתוח ההתיישבות.
מטרות הצרכנים:
נקודת המבט הצרכנית, כפי שהיא משתקפת מהשיח הציבורי, עוסקת באופן כמעט בלעדי במחירי תוצרת החלב. דגש רב ניתן לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות בעולם, ובעיקר למדינות אירופה. מכאן ניתן להניח, שלדעת הציבור, למדיניות בענף צריכה להיות מטרה יחידה: הוזלת מחירי החלב ומוצריו לצרכנים.
סוגיה הראויה לבחינה היא באיזו מידה רואה הציבור את המטרות האחרות של המדיניות כחיוניות אך אינו עוסק בהן, מאחר שבעיניו הן מובנות מאליהן (לדוגמה, איכות ואספקה סדירה).
סיכום
בטבלה 1 מוצגות מטרות המדיניות שהוצגו בסקירה, על פי הציבור שאליו הן מתייחסות. הצגה זו מבהירה את הנושאים שבהם עוסקת המדיניות ומהווה בסיס לדיון בשאלת היות המטרות ראויות ומשקפות אינטרס ציבורי, המצדיק מעורבות ממשלתית.
מהסקירה עולות כמה תובנות:
- מרבית מטרות המדיניות הוגדרו בחוק החלב והן עדיין תקפות.
- מאז אישור החוק נוספה מטרת הורדת המחיר לצרכנים כנדבך מרכזי, וכמעט בלעדי, בשיח ובמדיניות הממשלה. לכאורה, דרישה זו מגולמת בחוק תחת ההגדרה "להבטיח מחירים נאותים לציבור", אלא שבהיעדר הגדרה ברורה ומוסכמת למונח "מחירים נאותים" מתמקד השיח בהורדת המחיר.
- ריבוי המטרות, והעובדה שלעיתים מתקיימת ביניהן התנגשות או סתירה פנימית (התייעלות מואצת מול הבטחת רווחיות לכל רפת בכל גודל, מתן אפשרות לחקלאים להתמודד עם חוסר ודאות ותנודתיות גדולה במחירים מול הורדת המחיר לצרכן), מעצימים את הקושי בבחירת כלי המדיניות הנכונים ובקביעת מנגנוני היישום והפיקוח המתאימים.
1.3 כלי מדיניות
האסדרה הקיימת בענף החלב בישראל חלה על כל שלבי שרשרת הערך, החל בשלב הייצור ברפת ועד להגעת המוצרים לחנויות הקמעונאיות.
לרשות כל ממשלה עומד סט כלים מגוון כדי לממש את יעדיה: תכנון מרכזי, תמיכות ישירות במחירים, מכסות ומכסים, רשתות ביטחון וביטוח סיכונים, תמיכה בהשקעות ובייצוא, שירותים חקלאיים, השקעה במחקר ובפיתוח, בניית תשתיות, ביטוח מפני אסונות טבע ועוד. להלן נדון באמצעים הייעודיים המיושמים נכון להיום בענף החלב בישראל:
- התערבות במחירים – קביעת מחיר מינימום לחלב גולמי (מהחקלאי למחלבה) ומחיר מקסימום לצרכן הסופי (לעשרה מוצרי חלב מוגמרים);
- תכנון כולל ותכנון פרטני – הגדרת כמות ייצור לענף כולו והקצאת מכסות ייצור ברמת הפרט;
- הגנה על ייצור מקומי – באמצעות מכסי מגן;
- ויסות כמויות – בין קיץ לחורף, פינוי עודפי חלב לייבוש וייצור מוצרים הניתנים לאחסון ארוך (אבקת חלב וחמאה).
כלי מדיניות אלה מעוגנים בחוק החלב, המהווה את המסגרת החוקית לפעילות הענף.
תמיכות בחקלאות
ברוב מדינות העולם קיימות תמיכות ממשלתיות בחקלאות. במדינות המפותחות מטרת התמיכות היא לאפשר את המשך קיומה של החקלאות ולהבטיח פרנסה הולמת לחקלאים, תוך איזון עם יוקר המחיה, פיתוח הפריפריה, הגנת הסביבה ונושאים נוספים. את התמיכות בחקלאות מקובל לסווג בהתאם להשפעתן על התנהלות השוק או בהתאם למקור המימון שלהן.
בסיווג המבוסס על ההשפעה על התנהלות השוק, מבחינים בין תמיכות הגורמות לעיוותים בייצור וברמות המחירים במשק ובין תמיכות שהשפעתן על התנהלות הענף היא ניטרלית יותר.
תמיכות מעוותות שוק כוללות התערבות במחיר השוק, מכסים, מכסות ייצור והבטחת מחיר ליצרן. תמיכות אלה משפיעות על החלטות הייצור והצריכה של היצרנים והצרכנים, ומסיטות את השוק מנקודת שיווי המשקל האופטימלית. עיוותי השוק הנוצרים מתמיכות אלה הם בדרך כלל היקף ייצור נמוך מהביקוש ורמה גבוהה יותר של מחירים לצרכן.
בקטגוריה של תמיכות ניטרליות נכללות תמיכות הניתנות ללא קשר לכמות או לסוג המוצר שמייצר החקלאי, לדוגמה תמיכות במחקר ופיתוח, סבסוד השקעות, ביטוחי הכנסה או רווחים, תשלומים המבוססים על שטחי הגידול ועוד.
בסיווג על פי מקור המימון מבחינים בין תמיכות ישירות, הניתנות מתקציב המדינה וסכומן מוגדר וידוע מראש, לתמיכות עקיפות, הממומנות על ידי הצרכנים. המימון על ידי הצרכנים נובע מכך שהתמיכות גורמות למחיר המוצר להיות גבוה יותר מזה שהיה שורר בשוק ללא התמיכות. היקף התמיכות הישירות והמידע עליהן שקוף ונגיש לציבור במסגרת תקציב המדינה. היקפן של התמיכות העקיפות מחושב בדיעבד, והוא מחייב ידע, הבנה מקצועית ונגישות לנתונים.
התמיכות מעוותות השוק הן תמיכות עקיפות, והתמיכות הישירות נחשבות ניטרליות יותר. המגמה העולמית היא להסיט את התמיכה בחקלאות מתמיכות עקיפות מעוותות שוק לתמיכות ישירות. על פי דוח ה-OECD, בשנים 2018-2016 היוו התמיכות העקיפות בישראל 91% מכלל התמיכות בחקלאות, לעומת 53% בממוצע מדינות ה-OECD ו-28% באיחוד האירופי. מרבית התמיכות מעוותות השוק בישראל ניתנות בענפי החלב, הביצים והפטם.
ישראל חברה בארגון הסחר העולמי (WTO) וחתומה במסגרתו על חוזה סחר רב-לאומי בתחום החקלאות, הכולל התחייבות להפחתת התמיכות מעוותות השוק. ישראל אינה עומדת בהתחייבותה וחשופה לתביעות מצד החברות בארגון.
כלי המדיניות הנהוגים בישראל, שנסקור להלן, שייכים לקטגוריה של תמיכות עקיפות מעוותות שוק.
כלי המדיניות הנהוגים בענף החלב בישראל
התערבות במחירים
בענף החלב מופעל פיקוח על המחירים בשני מקטעים של שרשרת הערך:
- מחיר מינימום, המיושם במקטע חקלאים-מחלבות באמצעות מחיר המטרה ומעוגן בחוק החלב;
- מחיר מקסימום, המיושם במקטע מחלבות-קמעונאים-צרכנים ומוסדר באמצעות חוק הפיקוח על המחירים.
מחיר מטרה
מטרת האמצעי: להבטיח פרנסה הוגנת לחקלאי ולהתגבר על כשל השוק, הנובע מכוחו העודף של מקטע העיבוד – המחלבות, ביחס למקטע הייצור – הרפתות.
בהיעדר מנגנון שמביא לאיזון יחסי הכוחות בין החקלאים למחלבות, ישתמשו המחלבות בכוחן העודף ויכתיבו למגדלים תנאי התקשרות דרקוניים. תנאי התקשרות אלה יהפכו את הרפתנים לאריסים בפועל, שרמת חייהם נמוכה.
מחיר המטרה משמש גם לשמירה על ייצור במסגרת המכסה. התמורה המשולמת עבור חלב עודף, המיוצר מחוץ למסגרת המכסה, נמוכה ממחיר המטרה, ולעיתים גם מהעלות השולית לייצורו.
מנגנון הפעולה: מחיר המינימום שעל מחלבה לשלם ליצרן עבור חלב מוגדר בחוק החלב ומפורט בתקנות. בסיס החישוב למחיר המטרה הוא סקר רווחיות ענף החלב, שנערך אחת לשנתיים. המחיר תלוי באיכות הבקטריאלית של החלב ובהרכבו (אחוזי שומן וחלבון), ומתעדכן אחת לרבעון בהתאם למחירי התשומות. על המחיר הנובע מהעלות המעודכנת משיתים רכיב התייעלות של 2% ברמה שנתית (חצי אחוז ברבעון).
יישום והשפעה: מחיר המטרה יוצר יציבות יחסית במחיר החלב הגולמי בישראל בהשוואה לרמת התנודתיות הקיימת במחיר הבינלאומי. עובדה זו חשובה להתנהלות יציבה של הענף ולאספקה סדירה של חלב לצרכנים.
עם זאת, על פי נתוני סקרי הרווחיות, המשמשים בסיס לקביעת מחיר המטרה, הרפתות במגזר המשפחתי הן הפסדיות. כלומר, הבטחת הפרנסה ההוגנת לחקלאי אינה מושגת עבור המשק המשפחתי.
מחיר המטרה מגן על המשך פעילותם של יצרנים לא יעילים. בהיותו מבוסס על ממוצע בין יצרנים יעילים ללא יעילים הוא משקף רמת מחיר גבוהה מזו שהייתה מושגת בשיווי משקל של "שוק חופשי" (גם אם מגזר המחלבות לא היה ריכוזי). ההערכה (המבוססת גם על תהליכים שהתרחשו באירופה) היא, שללא מחיר מטרה, התמורות שיקבלו היצרנים יהיו נמוכות במידה משמעותית.
עבור היצרנים היעילים, מחיר המטרה מהווה פיצוי על חוסר אפשרותם לגדול בשל מגבלת המכסות.
מחיר המטרה ודרך חישובו הם אחד מסלעי המחלוקת בין הגורמים הפועלים בענף. המקדשים את המחיר לצרכן כמטרה המרכזית שממנה נגזרים כלי המדיניות, ובראשם משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, מפעילים לחץ כבד להורדת מחיר המטרה בדרכים שונות, ובכללן שינוי שיטת העדכון והכללת "הפחתה נוספת" מעבר למקדם ההתייעלות, שנקבעת באופן אדמיניסטרטיבי.
החקלאים ונציגיהם מציינים, שמקדם ההתייעלות כבר מובנה בשיטת העדכון של מחיר המטרה, ושההפחתה הנוספת, שנעשית על חשבון התמורה להון והעבודה העצמית של החקלאי, מותירה אותו ללא משאבי פיתוח.
מחיר המטרה בראי המטרות: מנגנון מחיר המטרה נמצא בהלימה ומקדם את המטרות הנוגעות למחירים נאותים לחקלאים ואת האפשרות להתמודד עם תנודות המחירים. כפי שצוין, מחיר המטרה אינו מבטיח רווחיות לכלל היצרנים. בנוסף, הוא מאט את יציאתם של יצרנים לא יעילים מהענף, ובכך מאט את ההתייעלות הכללית של הענף.
מעצם טבעו, מחיר המטרה משפיע ישירות על רווחת הצרכנים, ובהכרח גם על המטרה של צמצום הפגיעה ברווחתם. באמצעות הגדרות ושיטות חישוב מתאימות ניתן לשמור על רמת מחירים נאותה לציבור גם בעת הפעלת מנגנון של מחיר מטרה.
פיקוח על המחיר לצרכן
מטרת האמצעי: הפיקוח על המחיר לצרכן נעשה מתוקף חוק הפיקוח על מחירים ושירותים. לפיקוח זה שתי מטרות בסיסיות: למנוע הפקעת מחירים ולאפשר זמינות נוחה של המוצרים שבפיקוח גם למעוטי הכנסה, באמצעות הבטחה שמשקל ההוצאה על מצרכי יסוד מתוך סל התצרוכת הכללי יהיה ברמה סבירה.
מנגנון הפעולה: עבור המוצרים שבפיקוח קובעת הממשלה מחיר מרבי לצרכן. חלב ומוצריו נחשבים מוצרי יסוד, וככאלה הם עומדים בקריטריון החוק, המגדיר מוצר או שירות ש"הוא חיוני ויש צורך בפיקוח על מחירו משיקולים של טובת הציבור".
בישראל קיים פיקוח על מחיריהם של ארבעה סוגי מוצרי מזון: לחם, מוצרי חלב, ביצים ומלח (סך הכול 22 מוצרים, 12 מתוכם מוצרי חלב). 12 מוצרי החלב שבפיקוח שייכים לארבע קטגוריות: חלב שתייה, תוצרת חלב ניגרת, חמאה וגבינות קשות. מחירי המקסימום נקבעים בהתחשב בעלויות הייצור והשיווק של המחלבות.
יישום והשפעה: לפי הערכת משרד החקלאות, הנתח של מוצרי החלב המפוקחים מכלל השיווק הוא כ-60% במונחים כמותיים וכ-40% עד 50% במונחים כספיים.
הפער בין עליית המחירים של מוצרים בפיקוח למוצרים הלא מפוקחים הוא גדול. במחקר שהזמינה המועצה לצרכנות בנובמבר 2010 נמצא, כי שיעור ההתייקרות של מוצרי החלב שהוסר מהם הפיקוח היה גבוה ב-23% לעומת מוצרים שנותרו תחת פיקוח. ממצאים דומים עולים מדוח שפורסם בינואר 2020 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת,
מניתוח שנעשה על ידי ועד הרפתנים לנתוני 2018 עולה, שמרווחי העיבוד והשיווק של המוצרים הלא מפוקחים גבוהים בממוצע ב-40% מהמרווחים למוצרים שנמצאים בפיקוח.
חלק מהקושי הטמון בפיקוח על המחירים הוא קביעת מחיר הולם, שיהיה הוגן לצרכן וכדאי למחלבות. כאשר נקבע מחיר נמוך מדי, המחלבות אינן מעוניינות לייצר את המוצרים שבפיקוח, וכתוצאה מכך עשוי להיווצר מחסור בשוק.
פיקוח על המחיר בראי המטרות: קביעת המחירים המפוקחים בהתחשב בעלויות הייצור והעיבוד מיועדת לשמור על המחיר לצרכן, ומגלמת בתוכה גם הפנמת המטרה של מחירים נאותים למחלבות.
מגזר העיבוד בישראל הוא ריכוזי ביותר. 90% מהשוק נשלטים בידי שלוש המחלבות הגדולות. במבנה שוק זה, כל עוד התחרות מיבוא מוגבלת, הסרת הפיקוח על המחיר לצרכן עלולה לגרום לעליית מחירים, שתנבע מניצול כוח השוק של המחלבות.
המתנגדים לפיקוח על המחיר לצרכן טוענים, שהממשלה אף פעם לא תקלע "למחיר הנכון", ושתוצאת השימוש בכלי מדיניות זה תוביל תמיד למחיר גבוה מזה שהיה מושג בתנאי "שוק חופשי" ולפגיעה ברווחת הצרכן.
תכנון כולל
מטרת האמצעי: התכנון הכולל מהווה כלי מדיניות משלים והכרחי למחיר המטרה ולתכנון הפרטני, והוא מיועד לאפשר שמירה על עקרון הייצור המקומי תוך הימנעות מייצור עודף. בלעדיו לא תהיה מסגרת שתגביל את חלוקת המכסות ותשמור על היקפי הייצור.
בשנים הראשונות להקמת המדינה היה מחסור בחלב ביחס לביקוש בשוק המקומי, אולם כבר מאמצע שנות ה-50 של המאה ה-20 קיים בישראל עודף כושר ייצור
בהיעדר תכנון, החקלאים שואפים לנצל את מלוא כושר הייצור שלהם, וזאת בזמן שביקוש הצרכנים לחלב ומוצריו כמעט שאינו משתנה כתוצאה משינוי במחיר (ביקוש קשיח יחסית). היקף העיבוד וייצור המוצרים המוגמרים נקבע על ידי המחלבות בהתאם לביקוש. ענף עם עודף כושר ייצור וללא תכנון כולל נתון לחוסר יציבות בכמויות ובמחירים. כאשר מונהג בענף גם מחיר מינימום (מחיר מטרה) נוצרים עודפי חלב גדולים המחייבים טיפול.
מנגנון הפעולה: הממשלה קובעת את היקף הייצור השנתי המותר של חלב גולמי בישראל, בהתאם להערכות הביקושיםהתכנון הכולל בישראל מהווה גבול עליון, המגדיר את המעטפת של התכנון הפרטני, כך שסך המכסות המחולקות חייב להיות קטן או שווה להיקף הייצור השנתי הכולל המותר במסגרתו. כפי שצוין, ניתן לקיים תכנון כולל ללא תכנון פרטני. במצב זה מתקיים מסחר ברישיונות ייצור, והקביעה מי יהיו המגדלים ובאיזה היקף פעילות נעשית על ידי כוחות השוק.
יישום ושפעה: ב-20 השנים האחרונות עמד היחס בין סך המכסות המחולקות לייצור בפועל על 101% בממוצע. עודף ייצור של 5% ויותר מעל למכסה נרשם פעמיים במהלך התקופה, והיקף הייצור לא ירד מתחת ל-98% מהמכסה.
קשה לקבוע באיזו מידה סיפק הייצור המקומי את כלל הביקוש, שכן, למעשה, ההגנות המכסיות מנעו את הייבוא. מאז שנת 2014 גדל מאוד היקף היבוא של גבינות קשות (בעקבות הגדלת מכסות היבוא הפטורות ממכס), ולא נרשמה ירידה בשיווק גבינות קשות מייצור מקומי. מכך ניתן להסיק, שרמת הייצור המקומי, שנגזרה מהתכנון הכולל, הייתה למעשה נמוכה מהביקוש.
התכנון הכולל בראי המטרות: הייצור המקומי גדל ב-33% במהלך 20 השנים האחרונות, כשעיקר העלייה נבע מהגידול באוכלוסייה.
על פי התיאוריה הכלכלית, הגבלת הכמות גורמת לפגיעה ברווחת הצרכנים. העלייה בצריכה הכוללת של מוצרי חלב, שנצפתה לאחר הגדלת מכסות היבוא הפטורות ממכס, מרמזת על כך שהצרכנים מעוניינים בכמות נוספת מעבר לזו המוצעת במסגרת התכנון הכולל, אך במחיר נמוך יותר.
הפעלת תכנון כולל ללא תכנון פרטני (כלומר, מתן אפשרות למסחר ברישיונות ייצור) מצמצמת את הפגיעה ברווחת הצרכנים, שכן היא מאפשרת את חלוקת הייצור בין היצרנים על פי כוחות השוק, ובכך מקטינה את הפגיעה ביעילות ומאפשרת הורדה של המחיר לצרכן.
תכנון פרטני
בישראל נהוג תכנון פרטני, המגדיר למי מותר לייצר חלב, כמה והיכן. ביטויו המעשי של התכנון הפרטני הוא משטר המכסות.
מטרת האמצעי: יישום המטרות העוסקות בפיזור הגיאוגרפי של האוכלוסייה ויצירת עוגן תעסוקתי לתושבי הפריפריה.
מנגנון הפעולה: במסגרת התכנון הפרטני מוקצית מכסת ייצור שנתית לרפת הבודדת. המכסות הן אישיות ואינן ניתנות להעברה. חוק החלב מגדיר קריטריונים מחייבים לזכאות למכסה ומגביל כניסת שחקנים חדשים לענף.
חלוקת המכסות נעשית על בסיס יחס היסטורי קבוע של 58% למגזר השיתופי (קיבוצים), 41% למגזר המשפחתי (מושבים) ו-1% לבתי ספר חקלאיים. 66% מהמכסות מוקצות ליצרנים באזורי עדיפות לאומית ממשלתית.
נכון לסוף שנת 2020 היו בישראל 1,017 בעלי מכסות ו-684 רפתות, שליש מתוכן בשותפות של שניים עד שבעה בעלי מכסות.
יישום והשפעה: הרפתות בישראל פרושות מהצפון עד הדרום, כולל באזורים שאין בהם יתרון יחסי לגידול פרות (בעיקר בשל תנאי האקלים ועומס חום). מעל 65% מהייצור נעשה באזורי עדיפות לאומית, ורק 12% ממנו נעשה במרכז הארץ.
רמת השמירה על היקף ייצור תחת מגבלות המכסה היא גבוהה יחסית. ייצור מעל המכסה היווה בשנת 2020 3.3% מסך המכסות המחולקות (1.3% בשנת 2019), כשתת-ביצוע (ניצול לא מלא של המכסות) עמד על 1.6% מהמכסה הכוללת.
תרומת ענף החלב לתעסוקה בפריפריה כוללת את המשרות הישירות בייצור ובעיבוד חלב – רפתות ומחלבות – ומשרות עקיפות בגידול מספוא ומתן שירותים נלווים לרפת. נכון לשנת 2019, מדובר בקרוב ל-9,000 משרות.
התכנון הפרטני בראי המטרות: לתכנון הפרטני השפעה חיובית על היציבות הגבוהה המאפיינת את הכמויות והמחירים בענף, בהשוואה למשקי חלב אחרים בעולם.
לעומת זאת, השימוש בתכנון הפרטני לקידום מטרות הפיזור הגיאוגרפי של האוכלוסייה ויצירת עוגן תעסוקתי בפריפריה מתנגש עם מטרת הייצור היעיל. הפגיעה ביעילות נובעת מכמה גורמים: ייצור חלב באזורים שאינם מתאימים לכך מבחינה אקלימית, הישארותם של יצרנים לא יעילים בענף והגבלת התרחבותם של יצרנים יעילים.
הפגיעה ביעילות משליכה גם על מחירי החלב הגולמי. כאשר יצרן יעיל, שמצליח לייצר חלב בעלות נמוכה יותר (ולכן גם להרוויח יותר), יכול להגדיל את תפוקתו על חשבון יצרנים פחות יעילים, מחיר המטרה, שנקבע על סמך עלות הייצור הממוצעות של כלל הרפתות, יורד. תהליך זה נמנע בענף המתנהל במסגרת תכנון פרטני.
עוד חשוב לציין בהקשר לתכנון הפרטני, שמאחר שהתמורה בגין כל ליטר המיוצר במסגרת המכסה מובטחת באמצעות מחיר המטרה, הרי שלמכסה עצמה יש ערך כלכלי.
הגבלת היבוא
מטרת האמצעי: סעיף 3 בחוק החלב קובע, כי "שיווק חלב ומוצרי חלב בישראל יהיה מייצור מקומי בלבד, או מיבוא שהותר על פי סעיף קטן (ב)". מאחר שעלויות הייצור בישראל גבוהות במידה משמעותית מאשר במדינות שמהן קיימת היתכנות ליבוא, מימוש החוק מחייב להגביל את היבוא. מכאן, שהגבלת היבוא נועדה להבטיח את השמירה על היקף הייצור המקומי ועל משקלו מסך השיווק.
מנגנון הפעולה: הגבלת היבוא נעשית באמצעות הטלת מכסי מגן, ההופכים את היבוא ללא כדאי מבחינה כלכלית. במקביל, כדי לעמוד בהסכמי הסחר שעליהם חתומה ישראל, הממשלה מחלקת רישיונות ליבוא כמויות מוגבלות של תוצרת חלב, ללא מכס או במכס מופחת, ממדינות שעימן יש הסכמי סחר. המכסות המותרות ליבוא מוגדרות לקטגוריות מוצרים (ולא למוצרים ספציפיים), כמו גבינות קשות, חמאה ואבקת חלב, כשהגורם המטפל במכסות אלה הוא משרד הכלכלה והתעשייה.
יישום והשפעה: החל בשנת 2014 הוגדלו היקפי המכסות ליבוא במכס מופחת, וחלה עלייה משמעותית בכמויות המיובאות ובמשקלן מסך התוצרת המשווקת. בעשור החולף גדל היקף היבוא של גבינות פי חמישה, ובשנת 2019, בשל מחסור שנוצר, הוכפל יבוא החמאה. בחישוב כולל עמד היקף היבוא ב-2020 על 12% מסך המוצרים המשווקים, ונמצא במגמת עלייה ברורה מאז 2013.
על פי הערכות העוסקים בענף, הסרת כל המגבלות ופתיחת השוק ליבוא חופשי תגרום לצמצום של 30%-40% בהיקף הייצור המקומי. בתרחיש זה, הייצור המקומי יספק מענה לתוצרת הניגרת, ואילו היבוא יספק מענה לגבינות קשות, לחמאה ולחומרי הגלם החלביים המשמשים את תעשיית המזון. קיים קונצנזוס, שמהלך כזה יביא לירידת מחירים, שחלקה יגיע לצרכנים וחלקה יישאר אצל המחלבות, היבואנים והקמעונאים.
הגבלת היבוא בראי המטרות: נכון להיום, ענף החלב מספק את רוב התצרוכת של תושבי ישראל, אולם רמת המחירים הגבוהה יחסית מהווה פגיעה ברווחת הצרכנים. ייתכן שקיימת גם פגיעה ביעילות ובפריון הייצור בשל היעדר תמריץ תחרותי מצד היבוא.
הגבלת היבוא היא אמצעי הכרחי למימוש התכנון הכולל, שכן בלעדיה אין לממשלה כל שליטה על כמויות החלב ומוצריו המגיעות לשוק. בנוסף, יש לה השפעה מהותית, ואולי אף הכרחית, לאפשרות שימור הרפת המשפחתית.
חשוב לציין, שחוק החלב מגביל את היבוא באמצעות היתרי יבוא, שהשימוש בהם הופסק. את מקומם תפסה הסדרה באמצעות מכסים ומכסות יבוא פטורות ממכס, אולם הסדרה זו נעשית באמצעות הסכמים והחלטות אד-הוק ואינה מעוגנת בחוק. למעשה, אין כיום הגדרה של עקרונות בסיס לקביעת המכסים ומכסות יבוא.
ויסות הכמויות
מטרת האמצעי: ויסות הכמויות נועד לגשר על אי ההתאמה הקיימת בין הייצור החקלאי, שאינו אחיד במהלך השנה, ובין העיבוד והייצור התעשייתי, שהוא קבוע יחסית, ולאפשר אספקה סדירה של חלב גולמי ושל חומרי גלם חלביים למחלבות. בנוסף, הוויסות מאפשר סילוק עודפים, במטרה לשמור על מחיר נאות ליצרנים.
מנגנון הפעולה: הוויסות נעשה על ידי מועצת החלב מתוקף חוק החלב והתקנות הנלוות.
ויסות עונתי – באופן טבעי, בשל המאפיינים הביולוגיים של הפרה, תנובת החלב גבוהה יותר במזג אוויר מתון מאשר בשיא החורף ובשיא הקיץ, כך שהתפלגות הייצור אינה אחידה על פני השנה. מטרת הוויסות העונתי היא לשטח את העקומה ולהביא לפריסת ייצור אחידה, ככל האפשר, על פני השנה. הוויסות נעשה באמצעות תמורה שונה שמקבל המגדל על חלב המיוצר מחוץ למכסה. מנגנון התמרוץ מבוסס על העיקרון הכלכלי של מחיר גבוה למוצר במחסור ומחיר נמוך למוצר בעודף. המנגנון מייצר תמריץ חיובי להסטת חלב בין העונות, במקביל לתמריץ שלילי על ייצור החורג מהמכסה. התמריצים מחושבים כאחוז ממחיר המטרה בהתאם להיקף החריגה ולמועד הייצור, כששיעורם מתוך מחיר המטרה תלוי ברמת העודף/חוסר הכללית השוררת בענף.
ייבוש חלב – ייבוש חלב הוא תהליך של הוצאת הנוזלים ועיבוד הרכיבים המוצקים של החלב לאבקת חלב ולחמאה. הייבוש מאפשר לשמר את הרכיבים בעלי הערך התזונתי במוצרים מרוכזים, שחיי המדף שלהם ארוכים בהרבה משל חלב ניגר.
מרבית עודפי החלב הגולמי מופנים לתהליך ייבוש, שמהווה את האלטרנטיבה הכלכלית הטובה ביותר, למרות עלותו הגבוהה והעובדה שתוצריו נמכרים במחירי הפסד.
סילוק עודפים – נעשה במחיר שהוא נמוך ממחיר המטרה, באמצעות הפניית עודפי התוצרת לאפיקים שאינם משפיעים על מחירי החלב בשוק המקומי (בעיקר תעשיית השוקולד, הזנת בעלי חיים וייצוא).
רמת הוויסות והיקף סילוק העודפים הנדרשים תלוי במידת ההתאמה של המכסות המחולקות לביקוש. הביקוש לשומן גבוה מהביקוש לחלבון. ייצור מקומי בהיקף העונה על הביקוש לשומן, צפוי ליצור, מדי שנה, עודפים שייאגרו כאבקת חלב בהיקף של כעשרת אלפים טון. עלות הפינוי של עודפים אלו נאמדת בכמאה מיליון ש"ח בשנה. המלצות מועצת החלב הן לקבוע את היקפי הייצור הכולל על פי הביקוש לחלבון, ועל ידי כך להימנע מהצטברות עודפים משמעותיים, שלענף החלב אין די מקורות מימון לפינויים (המחסור בשומן, שהוא כ-6% מהייצור, יושלם באמצעות יבוא). סמכות ההחלטה נתונה בידי שר החקלאות. בין השנים 2020-2010 נרשמו ארבעה אירועים של פינוי עודפי אבקת חלב באמצעות יצוא (היצוא נעשה במחיר הבינלאומי, שהוא כ-45% מעלות הייבוש בארץ).
יישום והשפעה: תמריצים להסטת ייצור מהחורף לקיץ ניתנים משנת 1997. השינוי שנצפה בהתפלגות הייצור מצביע על הצלחת התמריצים, כשהיקף ההסטה העונתית הנובע ממדיניות המחירים עולה על 2% מסך הייצור השנתי. הסטה זו מביאה לחיסכון כספי משמעותי בהשוואה לוויסות שנעשה על ידי ייבוש.
מימון הפעילות לוויסות ופינוי עודפים נעשה מתוך היטל שמשלמים החקלאים למועצת החלב. עלות הפינוי של טון אבקת חלב היא גבוהה, ועומדת על כעשרת אלפים ש"ח לטון. במרבית שנות הפעילות נוהל הוויסות במסגרת התקציב ואִפשר לשמור על יציבות הענף.
ויסות הכמויות בראי המטרות: בהסתכלות רחבה, מטרת ויסות הכמויות ופינוי העודפים היא להבטיח תנאים נאותים לפעילות המחלבות ואת רווחיות החקלאים. על פניו מטרות אלה מושגות.
הפגיעה ברווחת הצרכנים, הנובעת מהתערבות במחירי השוק, רלוונטית גם להפעלת אמצעי הוויסות. הפגיעה הנובעת מהסטת השוק מנקודת שיווי המשקל מתקזזת באופן חלקי עם התועלת הנובעת מיציבות הכמויות, המשפיעה גם על יציבות המחירים במהלך השנה.
חשוב להדגיש, שהצורך להתאים את הכמויות לצורכי תעשיית העיבוד הוא מאפיין מובנה של ענף החלב. מסיבה זו, ויסות באמצעות תכנון פרטני, התערבות במחירים ופינוי עודפים הן פרקטיקות מוכרות, המתקיימות במרבית שוקי החלב בעולם תחת שיטות שונות של אסדרת הענף. עם זאת, אין הכרח שהוויסות ייעשה על ידי רגולציה; הוא יכול להתבצע גם על ידי החקלאים או על ידי המחלבות. התערבותה של הממשלה במחירים ובכמויות מבטלת את תנאי "השוק החופשי" בענף, ולכן מחייבת אותה להיות אחראית גם לוויסות.
כלי מדיניות נוספים
פיצוי למגדלים הפורשים מהענף
מנגנון פיצוי למגדלים הפורשים מהענף נועד לאפשר פרישה בכבוד למי שמעריכים שלא יוכלו להתפרנס בכבוד בתנאי הענף החדשים. לרוב, אמצעי זה ננקט כאשר רוצים לצמצם את הענף או מחילים עליו מהלכים משמעותיים, המשנים את פניו ומחייבים הסתגלות מצד המגדלים. חשיבותו של מנגנון זה עולה ככל ששיעור המגדלים המבוגרים גבוה יותר, שכן עבורם ההסתגלות לשינוי קשה יותר.
יתרונו של אמצעי זה הוא בהיותו הוצאה חד-פעמית, המאפשרת האצת תהליכי שינוי והתאמה של הענף בהתאם למדיניות הנבחרת. חסרונו בולט כאשר פיצויי הפרישה הם אטרקטיביים, אז היענות החקלאים גדולה מהנדרש וגם חקלאים יעילים פורשים מהענף.
ביטוח שולי רווח מסובסד
חקלאות היא ענף המתאפיין ברמת סיכון גבוהה. התכנון ומחיר המטרה בענף החלב מייצרים יציבות ומקטינים מאוד את רמת הסיכון ליצרנים. ביטולם וחשיפת הענף למחירים הבינלאומיים, המאופיינים בתנודתיות גבוהה, צפויים להגדיל מאוד את רמת הסיכון. לרוב, ההשלכות של הגברת הסיכון הן צמצום השקעות והימנעות מפיתוח הענף. ביטוח פדיון או ביטוח רווחיות מעניקים למגדלים הגנה מאובדן הכנסה או מירידה משמעותית ברווחיות. הם מקטינים את הסיכון העסקי ומגדילים את הוודאות והיציבות של החקלאים. כלי המדיניות של סבסוד הביטוח מאפשר את הוזלת מחירו לחקלאים והגברת היציבות הענפית הנובעת מהשימוש בו.
הביטוח המסובסד המקובל בענפי בעלי החיים הוא ביטוח רווחיות מסוג "ביטוח שולי רווח", שבו מבטחים את היחס בין מחירי התפוקות למחירי התשומות. מנגנון ביטוח שולי הרווח (ענפי או כלל-משקי) משתייך לתמיכות ישירות (ראו להלן).
תמיכות ישירות
תמיכות ישירות הן תמיכות הניתנות מתוך תקציב המדינה באופן שקוף, מתוך כוונה לקדם מטרות שהממשלה רואה בהן חשיבות. ברמה העקרונית, תמיכות ישירות צריכות להינתן לכלל החקלאות, בלא תלות בסוג הגידול החקלאי, מתוך הכרה בעצם חשיבות קיומה של החקלאות ועל בסיס מדיניות חקלאית כוללת של מדינת ישראל.
במרבית ניירות העבודה של משרד החקלאות נכללת הצעה למעבר מהתמיכות העקיפות הנהוגות כיום לתמיכות ישירות, אולם לא מוגדרים בהם קריטריונים להקצאתן. הספרות המקצועית מצדדת במתן תמיכות ישירות על בסיס קריטריונים כלליים, כמו קיימות, פיזור גיאוגרפי, חיזוק אזורי פריפריה או שמירה על איכות הסביבה, ולא ספציפיים לענף כלשהו. חסרונן של התמיכות הישירות הוא העלות התקציבית הגבוהה שבדרך כלל נגזרת מהן.
כאמור, שלושה כלי מדיניות אלה אינם נהוגים נכון להיום בענף החלב בישראל.