1 קואופרטיב עובדים: הגדרה ועקרונות
קואופרטיב עובדים הוא עסק שנמצא בבעלותם של העובדים בו. הוא מנוהל על ידם באופן דמוקרטי, כך שלכל עובד יש קול שווה בהצבעה, ללא קשר לכמות העבודה (או ההון) שהוא משקיע. בשונה מחברות אחרות, שבהן מטרת הפעילות היא להשיא רווחים לבעלים, בקואופרטיב עובדים המטרה היא לספק עבודה לכלל החברים, בהווה ובעתיד (Hough, Wilson & Corcoran, 2010). עובדים חדשים, לאחר תקופת ניסיון מוצלחת, מתבקשים להחליט אם הם רוצים להצטרף לקואופרטיב כחברים מן המניין. חבר חדש נדרש לקנות מניית חברות, ומניה זו מקנה לו את הזכות להשתתף בכלל ההליכים הדמוקרטיים ולהציע את עצמו לתפקידי הניהול השונים. מבנה הבעלות המשותף מייצר זהות בין האינטרס של העובדים ובין האינטרס של הבעלים, דבר שמביא ליתרונות לצד קשיים בניהול העסק.
עקרונות פעולה אלו תואמים את הגדרתה של ברית הקואופרטיבים הבינלאומית (International Cooperative Alliance, ומעתה, ה-ICA), ארגון-הגג הבינלאומי לקואופרטיבים: קואופרטיב הוא ״ארגון עצמאי של בני אדם, המתאגדים מרצונם החופשי על מנת לספק את צורכיהם ושאיפותיהם הכלכליים, החברתיים והתרבותיים, באמצעות מיזם בבעלות משותפת ובניהול דמוקרטי״. לצד הגדרה זו, ה-ICA מפרטת שבעה עקרונות נוספים (ראו פירוט בנספח):
- חברות וולונטרית ופתוחה
- שליטה דמוקרטית
- מעורבות כלכלית של החברים
- אוטונומיה ועצמאות
- חינוך, הכשרה ומידע
- שיתוף פעולה בין קואופרטיבים
- דאגה לקהילה
עקרונות אלו מהווים הגדרה מהותית לקואופרטיב (סולל, 2016), ומהווים גם את הגרעין לחקיקה במדינות שונות (Fici, 2013a). יחד עם זאת, ישנו מנעד רחב מאוד של אופני יישום של קואופרטיבים בעולם. השוואת החקיקה במדינות שונות בעולם מעלה כי עקרונות ה-ICA אינם באים לידי ביטוי באופן מוקפד, או שהם מקבלים פרשנות רחבה על ידי המחוקקים (Fici, 2013b), או שלקואופרטיבים אין כלל הגדרה חוקית משלהם (כמו ב-32 מדינות בארה״ב) (Safri, 2020). בהיעדר מבנה אוניברסלי לקואופרטיבים, לא ניתן להגדיר במדויק גם מהו קואופרטיב עובדים. בשל כך מציעהSafri (2020), אחת החוקרות בתחום, להתייחס לקואופרטיב עובדים באופן רחב, כאל ״מכל ריק״, שמאפשר עיצוב קשרים חברתיים, ושבו יש לעובדים כוח להתמקח ולעצב את מגוון מאפייני החברה.
דוגמה אחת למנעד הרחב של אופני היישום באה לידי ביטוי בתחום שנוגע לפעילות הקואופרטיב עם מי שאינם חבריו, ובקואופרטיב עובדים המשמעות היא העסקת שכירים. מדינות אירופה מתירות פעילות כלכלית כזו, אך חלקן מטילות מגבלות כדי למנוע מקואופרטיב מלשרת בעיקר את מי שאינם חבריו. כך, לדוגמה, באיטליה קואופרטיב ייחשב בעיקר הדדי (וייהנה מהטבות שונות), כאשר לפחות 50% מפעילותו היא לטובת החברים בו (ובקואופרטיב עובדים, לפחות 50% מעלויות השכר הן לחברים) (ICA-EU Partnership, 2019a). בצרפת, קואופרטיבים רשאים לקיים פעילות כלכלית עם מי שאינם חברים עד 20% מהמחזור, אך קואופרטיבי עובדים מוחרגים מהגבלה כזו (ICA-EU Partnership, 2021b). בספרד, קואופרטיב עובדים רשאי להעסיק עבודה שכירה עד 10%, 30% או 50%, בהתאם לתנאים שונים. בגרמניה, פעילות כלכלית שלא עם חברים אסורה, פרט לכמה מקרים חריגים (ICA-EU Partnership, 2020). מצד שני, יש מדינות שלא מציבות מגבלות בכלל, כמו פינלנד, בלגיה ומלטה (ICA-EU Partnership, 2019b, 2021a). מצב זה קיים גם בישראל (פקודת האגודות השיתופיות, סעיף 38), ובמידה מסוימת בארה״ב.
1.2 התועלות הטמונות בקואופרטיב עובדים
שרידות גבוהה ואריכות ימים
קואופרטיבי עובדים (וקואופרטיבים בכלל, ראו: בן בשט, 2022, פרק 3) מתאפיינים בשרידות עסקית גבוהה ובאריכות ימים בהשוואה לחברות אחרות (Olsen, 2013). במחקר על בסיס נתוני פורטוגל עלה, כי 97% מקואופרטיבי העובדים שרדו אחרי 5 שנים, 84% שרדו 20 שנה, ו-63% שרדו 50 שנה ויותר, בעוד ששיעורי השרידות של חברות אחרות היו 80%, 45% ו-20%, בהתאמה (Monterio, 2015). באופן דומה, מחקר שערך השוואה על בסיס נתונים מאורוגוואי הראה, כי סיכון הסגירה של חברות קואופרטיביות נמוך ב-29% מזה של חברות אחרות (Burdin, 2014). מאפיין זה בולט גם מתוך הניסיון האיטלקי בקניית עסקים על ידי העובדים (Worker Buyouts). במחקר שהשווה עסקים רגילים לעסקים שהוסבו לקואופרטיבים באמצעות קנייתם על ידי עובדיהם, נמצא כי שיעורי ההקמה היו דומים יחסית, אולם שיעורי סגירת עסקים היו גבוהים בעסקים רגילים (6.5%), ונמוכים במידה משמעותית בקואופרטיבים (4.18%) (Vieta, 2020).
הספרות מציעה מגוון סיבות אפשריות לכך. ראשית, בשל מבנה השליטה של קואופרטיב עובדים, שמייצר זהות בין האינטרס של העובדים לאינטרס של הבעלים, העסק הקואופרטיבי עשוי ליהנות ממחויבות ומאחריות אישית גדולה יותר של העובדים לעתיד העסק (Birchall & Ketilson, 2009). הקרבה של הקואופרטיב לעובדים ולצרכנים, שהם בעליו, מקנה לו יתרון ביכולתו להסתגל למשברים ולאתגרים באמצעות מתן מענה מדויק יותר לצרכים של הבעלים-חברים (Bérubé, Grant, & Mansour, 2012; (Giagnocavo, Galdeano-Gómez & Pérez-Mesa, 2018.
בהשוואה לעסקים אחרים, קואופרטיבי עובדים פועלים בסקטורים עם עלויות כניסה נמוכות יחסית, כלומר עם סיכון נמוך יחסית (Monterio, 2015), וקואופרטיבים באופן כללי נוטים להיות גופים שונאי סיכון בהחלטותיהם העסקיות (ראו: בן בשט, 2022, פרק 3). שני מאפיינים אלה תורמים לשרידותם.
כמו כן, מגבלות חוקיות על המבנה הפיננסי של הקואופרטיב מייצרות מייצבים פנימיים. כך, בעולם נהוגה הפרשה מתוך רווחי הקואופרטיב, על פי חוק, לקרן שמורה, שנהנית מפטור ממס, אולם לא ניתנת לחלוקה בין החברים (בישראל יש פטור גורף מהעברה לקרן שמורה). קרן זו תורמת ליציבות העסקית בכמה דרכים (Reynolds, 2013). ראשית, לצד היותה מקור כספי לשעת משבר, היא גם מהווה מקור להשקעות. כמו כן, מכיוון שלא ניתן להשתמש בה לחלוקה בין החברים, היא מפחיתה את התמריץ לפרק את העסק (וליהנות מרווחי המכירה). ולבסוף, היא משמשת ליצירת מוסדות תמיכה. אלו מוקמים על ידי הקואופרטיבים, ונשלטים גם הם באופן דמוקרטי (באיטליה, קואופרטיבים מעבירים 3% מהרווחים לקרן סולידריות ארצית). מוסדות אלו מספקים שירותים לקואופרטיבים בשלבים שונים של התפתחותם: קידום חברות סטארט-אפ, תמיכה בפיתוח ובחדשנות בקואופרטיבים, תמיכה בעובדי קואופרטיבים בשעת משבר ועוד (CECOP, 2012). באיטליה קיימת מגבלה חוקית נוספת ומשמעותית מאוד, שמונעת מקואופרטיבים לבצע אקזיט. במקרה של פירוק הקואופרטיב, בין אם פירוק מוחלט ובין אם הפיכה מקואופרטיב לחברה פרטית או שינוי סטטוס חוקי, קואופרטיבים המוגדרים בעיקר הדדיים, כלומר אלו שלפחות 50% מפעילותם נעשית אל מול חברים, מחויבים להעביר את כל נכסיהם (בניכוי תשלומי חוב, ריביות והחזר מניות) לאחת מקרנות הסולידריות הארציות (מנגנון הקרוי נעילת נכסים, Asset Lock). רכיב זה, אשר ״נועל״ את נכסי הקואופרטיב ומונע את מימושם במעמד המכירה, הוא משמעותי, משום שהוא משמש תמריץ שלילי לסגירת הקואופרטיב. בהיעדר היכולת למכור את העסק ולהרוויח מהמכירה, חברי הקואופרטיב לא נרתעים מלצרף חברים חדשים ואין להם תמריץ לממש נכסים. למעשה, החוק האיטלקי גורם לכך שלקואופרטיבים יהיה אינטרס לדאוג ליציבות תעסוקתית בין-דורית על ידי העברת הנכסים מדור לדור ((Corcoran & Wilson, 2010.
הסבר נוסף לעמידותם של קואופרטיבים נוגע לאופן שבו הם מצליחים ליישם את הדמוקרטיה בארגון. במהלך חייו של קואופרטיב, קשיי הניהול המשותף מייצרים עלויות גבוהות (ראו להלן, בתת-פרק 1.3, מבנה שליטה פחות יעיל). קואופרטיבים שמצליחים למצוא פתרונות טובים עבור חבריהם בצמצום עלויות אלו וביצירת איזון בין היעילות בעבודה לדינמיקה החברתית, ובפרט במציאת מנהלים שיודעים להוביל איזון כזה, משפיעים באופן משמעותי על יכולתו של הקואופרטיב לבצע הליכי התחדשות ולהמשיך להתקיים לאורך זמן (Cook, 2015; Narvaiza et al., 2017).
ביטחון תעסוקתי גבוה
בזמן משברים, קואופרטיבים נוטים לשמור על מקומות העבודה של עובדיהם, וזעזועים חיצוניים מביאים אותם לערוך שינויים בשכר, עד חלוף זעם. כך, בתקופות שפל, הם ייטו פחות לפטר עובדים, בהשוואה לחברות רגילות, ויעדיפו להקטין משכורות. הניהול הדמוקרטי הוא זה שמאפשר קבלת החלטה כזו, שבחברה רגילה עלולה להיתקל בהתנגדות. התנהלות כזו נצפתה, לדוגמה, בצרפת, איטליה, ספרד, גרמניה ובריטניה, הן סביב המיתון של שנות ה-70 והן אחרי המשבר הגדול של 2008 (Smith & Rothbaum, 2013; CECOP, 2012; Borzaga, Carini & Tortia, 2021).
במחקר שהשווה בין חברות שונות בצפון-מרכז איטליה הראו החוקרים, שבעוד שיעדי המכירות והתעסוקה לא היו שונים, מנהלי חברות רגילות דאגו יותר לרווחים בהשוואה למנהלי קואופרטיבי עובדים (Bartlett et al., 1992). במחקר אחר, שבחן חברות באותו אזור, מצאו החוקרים כי בהשוואה לחברות רגילות היה השכר בקואופרטיבי עובדים נמוך בכ-14% בממוצע, גמיש יותר והתעסוקה בו הייתה פחות תנודתית (Pencavel, Pistaferri & Schivardi, 2006). דוגמה עדכנית לכך אפשר לראות בקואופרטיב מונדרגון, שבזמן מגפת הקורונה הוריד את השכר ב-5% כדי להצליח לצלוח את התקופה (Goodman, 2021).
בתקופות של גאות, לעומת זאת, קואופרטיבים מעלים את השכר. במחקר שבחן את תעשיית הלבידים בארה״ב נמצא, כי עלייה במחיר המוצר הביאה בחברות רגילות לגידול בתעסוקה, בשעות העבודה ובתפוקה, אבל לא הייתה לה השפעה על השכר. בקואופרטיבי עובדים, לעומת זאת, הביאה עליית מחיר המוצר להגדלת השכר, ולא השפיעה על שאר המדדים (Craig & Pencavel, 1993). תוצאות דומות עלו גם במחקר שנערך על חברות באורוגוואי (Burdin & Dean, 2009). כלומר, בעת גאות כלכלית (עליית מחירי המוצר שנמכר על ידי החברות), התגובה הקואופרטיבית היא להיטיב עם העובדים הקיימים על ידי העלאת שכרם, בניגוד לחברות רגילות שמגדילות את רווחי הבעלים על ידי הגדלת התפוקה.
קואופרטיבים אינם פחות יעילים מעסקים אחרים
מחקר אקדמי המתמקד בתחום של בעלות עובדים נערך כבר לפחות ארבעה עשורים. הממצאים האמפיריים שעלו בבחינת ההשפעה של בעלות עובדים על ביצועי החברות הצביעו על תוצאות מעורבות. יחד עם זאת, גוף הידע העיקרי מלמד, שלכל הפחות, קואופרטיבי עובדים לא נופלים ביעילותם מעסקים אחרים, ולא פעם הם מציגים ביצועים גבוהים מאלו של חברות אחרות. כך, במאמר שבחן 102 מחקרים בתחום (O’Boyle, Patel & Gonzalez-Mulé, 2016) עלה, כי לבעלות עובדים יש השפעה חיובית, אך קטנה, על ביצועיהן של חברות, כאשר בחמישית ממחקרים אלו נמצאה השפעה חיובית זו גם כאשר השתמשו במתודולוגיה שמוצאת קשר סיבתי בין הגורמים (ולא רק מתאם סטטיסטי). במאמר סקירה נוסף, הכותב מסכם כי אין בהכרח קשר אוטומטי בין בעלות עובדים לביצועי החברה. לטענתו, למרות שההשפעה הממוצעת מצביעה אומנם על קשר חיובי, הרי שקיימת שונות בין החברות, והביצועים מושפעים לא רק מהבעלות המשותפת, אלא גם מנורמות וממדיניות שמעודדות שיתוף פעולה והשקעת מאמץ (Kruse, 2016).
מחקרים שנערכו בשנים האחרונות על קואופרטיבים מציגים תוצאות דומות. כך, לדוגמה, במחקר שנערך על חברות צרפתיות נמצא, כי חברות בבעלות עובדים הן לא פחות ולא יותר יעילות מחברות רגילות בכל הסקטורים בכלכלה (Fakhfakh, Pérotin & Gago, 2012) ובמחקר שנערך על פורטוגל, החוקרים לא הצליחו לאשש שקואופרטיבים הם פחות יעילים מחברות פרטיות (Monteiro & Straume, 2018). מחקר של Euricse מ-2019 על קואופרטיבים איטלקיים מראה, כי יש קשר חזק בין קואופרטיבים לפרודוקטיביות (George, Fontanari & Tortia, 2019), בעוד שמחקר של ה-OECD מ-2021 מראה כי קואופרטיבים באיטליה הם פחות פרודוקטיביים מחברות אחרות (OECD, 2021). באותו מחקר נמצא כי בספרד, קואופרטיבים הם בממוצע יותר פרודוקטיביים מחברות רגילות. ממצא דומה עלה בניתוח תאגיד מונדרגון (Arando et al., 2015).
קידום שוויון מגדרי
באופן עקרוני, עקרונות הקואופרציה לבדם מציבים את הקואופרטיב במיקום מיוחד מבחינת היכולת להבטיח ולקדם שוויון מגדרי בקואופרטיבים מעורבים. אפשר, לדוגמה, למצוא נשים שממלאות תפקידים ניהוליים בענפים שמתאפיינים בניהול גברי (פיננסי), או מקרים שבהם המסגרת הדמוקרטית מאפשרת לקולן של נשים ולנקודת המבט שלהן להישמע (Rawlings & Shaw, 2016). יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם הקואופרטיב לא מהווה תנאי מספיק לקידום השוויון המגדרי, משום שיחסי הכוח בחברה משתקפים בקואופרטיבים (Dohmwirth, 2014). סך הכל, מתוך סקירת ספרות מקיפה עולה, כי מחסור במחקר מקשה על גזירת מסקנות כלליות, אולם בבחינת כמה מקרי בוחן, נראה כי לקואופרטיבים יש הצלחות משמעותיות בצמצום פערים מגדריים (Duguid & Weber, 2016).
לצד זאת, קיים גם גוף מחקר שמתמקד בקואופרטיבים של נשים, כלומר קואופרטיבים שנוצרים עבור נשים ועל ידן. גם בתחום זה קיים מחסור במחקר, והמחקר הקיים מתמקד במקרי בוחן ובמדינות מתפתחות. ביחס לנקודה האחרונה, המסקנות עשויות להיות רלוונטיות גם למדינות מפותחות, שמעוניינות לקדם אוכלוסיות מיעוט מודרות בקרבן. כך, לדוגמה, במחקרים שבחנו קואופרטיבי נשים בהודו עלה כי הנשים מועצמות דרך יצירת ביטחון תעסוקתי, פיתוח התנהגות יזמית והגדלת ההכנסה המשפחתית (Datta & Gailey, 2012), וכן באמצעות חיזוק כוחן בקבלת החלטות במשק הבית (Dohmwirth & Ziming, 2020). במחקר על קואופרטיב נשים מניקרגואה נמצא כי המבנה הקואופרטיבי יצר סביבה בטוחה לנשים לאתגר את הנורמות החברתיות הפטריארכליות בנוגע לקבלת החלטות ולמנהיגות (Russell-Duvarney, 2013). סקר שנערך על ידי ה-ICA בקרב חברי קואופרטיבים, אנשי מגזר שלישי ואקדמיה מסכם, כי כאשר קואופרטיבים משתפים פעולה עם המגזר השלישי ומקבלים הכרה מצד הממשל, הדבר מגדיל את יכולתם להעצים נשים (McMurtry & McMurtry, 2015). דוגמה יפה לכך צמחה בישראל בשנים האחרונות – קואופרטיב הניקיון תנד'יף (בן בשט, 2022).
אלטרנטיבה בהיעדר מענה פרטי
בניתוח שנערך ב-OECD על ההשפעות המרחביות של הקואופרטיבים באיטליה (OECD, 2021) נמצא, כי בניגוד לחברות רגילות, שנוטות להתרכז באזורים מרכזיים עם שוקי עבודה חזקים, קואופרטיבים נוטים להיות נפוצים יותר באזורים עם הון חברתי נמוך יותר; באזורים המתאפיינים בנתוני שוק עבודה פחות טובים (שיעורי אבטלה גבוהים, שיעורי תעסוקה נמוכים ושיעורי אבטלת צעירים גבוהים); ובאזורים שבהם יש יותר פעילות בענפי החקלאות והשירותים (שירות ציבורי, חינוך ובריאות). מסקנת החוקרים היא שקואופרטיבים בולטים באזורים שבהם השפעותיהם החיוביות חשובות במיוחד. תופעה זו נמצאה גם במחקר שבחן קואופרטיבים של עובדים בפינלנד (Kalmi, 2013), ובמחקר שבחן את השפעותיהם האזוריות של קואופרטיבים באיטליה ((Costa, Delbono & Linguiti, 2021.
במילים אחרות, מכיוון שבפריפריה הסיכונים גדולים יותר, חברות פרטיות שאינן מקומיות יימנעו מלהשקיע ולהיכנס לאזורים הללו. לעומתן, לתושבים המקומיים יש אינטרס לפתח שירותים באזור שבו שהם חיים, אפילו אם אלו יהיו פחות פרודוקטיביים. באופן פרטי אין בהכרח לכל אחד מהתושבים די הון, אולם בהתאגדות משותפת עולה בידיהם האפשרות לייצר השקעות. כסף מקומי, להשקעה מקומית, שמובלת על ידי אינטרס מקומי.
1.3 קשיים בהקמה ובניהול קואופרטיבים
קשיים פנימיים
הספרות הכלכלית מנתחת את המבנה הקואופרטיבי באמצעות תיאוריית הסוכן, שבאמצעותה מנתחים חברות. הטענה הרחבה היא, שמכיוון שבקואופרטיבים יש זהות בין הבעלים למנהלים, ומכיוון שזכויות הקניין מוגדרות באופן מעורפל, אזי הבעיות הכלליות שתיאוריית הסוכן מזהה מתבטאות בצורה חזקה יותר בקואופרטיבים (Nilsson, 2001), ומכאן מייצרות עלות עודפת לרעתם. נציין להלן כמה הסברים מרכזיים:
הטענה הראשונה היא, שלעומת מבנה השליטה ההיררכי של החברות הפרטיות, מבנה השליטה המשותף פחות יעיל, ולכן נוצרות עלויות ניהול גבוהות. יש לכך כמה סיבות. ראשית, בהיעדר הפרדה בין הבעלים למנהלים, כלומר, בהיעדרן של זכויות קניין פרטי ברורות, המניע האישי של החברים מצטמצם, והבעלים פחות דואגים ליעילות פעולתם של המנהלים. טיעון נוסף גורס, כי, יישום מנהיגות היררכית וניטור פעילות העובדים הם קשים יותר לביצוע בקבוצת השווים, וכך ההתמודדות עם אופורטוניזם ועם בעיות של מידע א-סימטרי קשות יותר לפתרון (Boone & Özcan, 2014). בנוסף לכך, מטרת החברה הרגילה היא למקסם רווחים, שהיא מטרה ישירה וספציפית, ומכאן גם קלה יחסית למימוש. לעומת זאת, בקואופרטיב היכולת לקבוע דרך פעולה שתיטיב עם בעלים רבים היא קשה יותר. בעיה זו מחמירה ככל שהדעות של חברי הקואופרטיב הטרוגניות יותר (Molk, 2014). בקואופרטיבים גדולים, המנוהלים באמצעות דירקטוריון נבחר (ולא בדמוקרטיה ישירה), עלולה להיווצר בעיה כאשר לחברי הדירקטוריון אין בהכרח את הכישורים והניסיון הנדרש בפיקוח על פעולת המנהלים ובקבלת החלטות (Basterretxea, Cornforth & Heras-Saizarbitoria, 2020 ). קושי נוסף שעולה מבחינה ניהולית מתבטא במצב שבו האינטרס של העסק מפסיק לעלות בקנה אחד עם האינטרס של החברים. במקרה זה יש חשש ליצירת אפתיות וציניות, איבוד עניין של החברים ומכאן – הפסקת ההשתתפות בפועל. מצב זה עלול להביא לשלטון מנהלים, וכתוצאה מכך לעלויות ניהול גבוהות יותר מבחינת החברים (Birchall & Ketilson, 2009).
- מבנה פיננסי רזה, שמקשה על השקעות נרחבות
טענה שנייה היא, שהבעלות המשותפת, יחד עם חוסר היכולת למכור את המניה במחיר השוק, יוצרת מבנה פיננסי רזה. גיוס הון לקואופרטיב נעשה מתוך היצע יחסית קטן (בהשוואה לחברות ציבוריות), ומכאן שעלותו גבוהה יותר (Molk, 2014). באופן טבעי, בעיה זו חמורה יותר בענפים הדורשים השקעת הון ראשוני גבוהה במיוחד (בתעשייה, למשל). הבעלות המשותפת מייצרת גם קושי בהשקעה עצמית של החברים. באופן טבעי, נוצרים חברים עם אופקי השקעה שונים בתוך הקואופרטיב. חברים שהשקעתם קצרת מועד יעדיפו שלא להמשיך להתחייב, בעוד שחברים עם אופק השקעה ארוך טווח יעדיפו להמשיך להשקיע, ואף להשתמש ברווחי הקואופרטיב לשם כך (Boone & Özcan, 2014). באופן דומה, לחברים נוצר אינטרס להשקיע בפרויקטים קצרי טווח שמניבים תשואה גבוהה, ואפילו לצרוך את העודפים ולא להשקיע אותם. לכן, בטווח הארוך, לקואופרטיבים יש נטייה לפעול בהיקף פעילות נמוך ולא יעיל (Pérotin, 2013).
אם נסתמך על שני הסברים אלו בלבד, נגיע לשתי מסקנות מקבילות: 1) הסיבה שקואופרטיבים מצליחים בתחומים מסוימים היא שהעלויות העודפות הן קטנות בהשוואה ליתרונות, וזאת משתי סיבות: או משום שננקטו צעדים על מנת להתמודד עם הטרוגניות החברים ועם הגבלת ההנהלה או משום שהקואופרטיב לא פועל בסקטור תעשייתי מוטה הון, שדורש השקעות רבות; 2) הסיבה שאין קואופרטיבים בתחומים אחרים היא שהעלויות שלהם עולות על היתרונות. כלומר, הבעיה טמונה במבנה הקואופרטיב. במצבים רבים הוא פשוט לא יעיל, ולכן אין לו ביקוש.
סיבה אחרת לכך שקואופרטיבים הם פחות נפוצים היא שקשה יותר להקימם (Molk, 2014). קושי זה נובע משני כיוונים: בעיית היזם (קושי פנימי) וחסרונם של מתווכים (קושי חיצוני). בעיית היזם נוגעת למניע הרווח של היזם בהקמת עסק. בהקמת קואופרטיב, הערך המוסף שהיזם מייצר לא מתממש באופן פרופורציוני להשקעה שלו, שכן הוא מתחלק ברווח עם השותפים (Schwartz, 2012), ומכאן שעשוי להיות לו תמריץ גבוה יותר להקמת חברה רגילה. נוסף על מניע הרווח, מכמה סקרים שנעשו על יזמות בארה״ב עלה, כי המניע העיקרי ליזמות הוא בדרך כלל מניע אישי של עצמאות ועושר (Molk, 2014). משני אלו יוצא כי קואופרטיב יקום (לפחות בארה״ב) כאשר הרווח של היזם יהיה גדול יותר מאשר בחברה רגילה (נניח במקרה שהקואופרציה יוצרת חיסכון בהוצאות), וכאשר היזם יהיה מונע, לבד מהמניע הכלכלי, גם ממניעים חברתיים רחבים. באופן דומה, לקואופרטיבים קשה יותר למשוך אליהם מנהלים. ראשית, מודל הניהול המקובל הוא היררכי, ואין די מודלים של ניהול דמוקרטי ואין די התנסויות בהם. שנית, היכולת לתגמל מנהלים בקואופרטיב בהשוואה לתגמול בשוק היא מוגבלת, ונדרש תגמול שאינו מוניטרי (קרבה אידאולוגית, קרבה בין-אישית וכדומה) (Basterretxea & Albizu, 2011; Dickstein, 1991).
קשיים חיצוניים
כיוון אחר של הסברים מביא נקודת מבט שבוחנת את סביבת הפעילות של הקואופרטיב. כיוון זה גורס שעליית הקפיטליזם המונופוליסטי המודרני הפכה את השימוש בחברה רגילה לקל יותר ליישום בהשוואה למודל הקואופרטיבי. באקלים הנוכחי, נדרש מאמץ יזמי נרחב להקמת קואופרטיב בהשוואה להקמת חברה רגילה (עלויות הקמה גבוהות) (Molk, 2014). כלומר, קיימים חסמים עקרוניים, המקשים על קואופרטיבים להיכנס לשוק. כך, העובדה שיש מעט קואופרטיבים לא מעידה בהכרח עליהם כמו שהיא מעידה על הסביבה שבה הם נוצרים.
במחקר שנערך על תעשיות התירס והאתנול בארה״ב (Boone & Özcan, 2014), ניסו החוקרים להסביר מדוע במדינות חגורת התירס כמעט שאין קואופרטיבים שמייצרים אתנול, בעוד שבמינסוטה ובדרום-דקוטה הקואופרטיבים עולים במספרם על חברות רגילות. החוקרים הראו כי במקומות שבהם תאגידי אתנול חזקים יותר, כך הביקוש שלהם לתירס (מהחקלאים) גדול יותר, ואז הצורך של החקלאים להתאגד פוחת, משום שהתוצרת שלהם מבוקשת. כלומר, קואופרטיבים נולדים אומנם מתוך צורך, אבל עליו להיות חזק דיו כדי להתמודד עם החסמים שהוזכרו לעיל. אם קיים ביקוש חזק יחסית לתוצרת, אזי אין די ביתרונות ההתאגדות וההתאגדות פשוט אינה קמה. יחד עם זאת, החוקרים מראים שמסקנה זו נחלשת בקהילות שבהן: 1) דעת הקהל כלפי תאגידים גדולים היא שלילית יחסית; 2) יש מערכת חוקים המקלה על הקמת התאגדויות אופקיות של יצרנים; 3) יש מערכת תשתיתית שתומכת בקואופרציה. כלומר, קואופרטיבים מוקמים במקומות שבהם קיימת סביבה חוקית וחברתית שמטפחת את הקמתם. לכן, השיקולים הכלכליים הם משמעותיים בהחלט בהקמה או באי-הקמה של קואופרטיבים, אבל הסביבה המוסדית, ולצידה דעת הקהל, משנות את מערכת התמריצים באופן שמאפשר לשחקנים בשוק להשתמש בכלי הקואופרטיבי ולהצליח ליהנות מיתרונותיו.
- מחסור במתווכים ובגופי הכשרה וייעוץ
קושי נוסף בהקמת קואופרטיבים נובע ממחסור במתווכים (Brokers או Business Transfer Agents) (Molk, 2014). בשוק החברות הרגילות קיימים גורמים מתווכים רבים, אשר אחראים לביצוע עסקאות מקבוצת משקיעים אחת לאחרת, או משלב ראשוני, שבו יש מיעוט משקיעים, ועד לשלב מתקדם, שבו מצטרפים משקיעים רבים. אלו עסקים שמספקים שירותי ליווי וייעוץ, מכירת חברות, גיוס שותפים, מיזוגים, רכישות וכדומה. בפועל, השוק הזה לא קיים עבור קואופרטיבים, לא באופן פרטי ולא באופן ציבורי. קואופרטיבים לא נוצרים ביוזמה של מתווכים, וחברות רגילות לא הופכות לקואופרטיבים בליווי של מתווכים. דבר זה הופך את ההקמה של קואופרטיבים ליקרה מאוד. בנוסף, קיומם של גופי הכשרה וייעוץ, המספקים לחברי הקואופרטיב את כל הידע הנדרש כדי שהמבנה הניהולי הדמוקרטי יצליח לעבוד, מהווה רכיב משמעותי ביכולתם של קואופרטיבים לקום ולהתנהל ((Tregear & Cooper, 2016.
בכל מדינה הקואופרטיב מתעצב בהתאם למבנה המשפטי שהמחוקק קובע לו. מבנה זה משפיע באופן מהותי על האינטרסים של החברים. כך, לדוגמה, במקרה שבו אין מגבלות משמעותיות על חלוקת רווחים, ככל שהקואופרטיב גדל נוצר תמריץ לתהליך של הסתגרות, שבו, על מנת להבטיח את רווחיהם, החברים הקיימים מפסיקים לקבל למסגרתם חברים חדשים (פז-ישעיהו, 2021). כמו כן, במקרים שבהם אין מגבלה על מכירת נכסי הקואופרטיב, נוצר תמריץ לחברים ותיקים למכור את הקואופרטיב ולהופכו לחברה בע״מ, על מנת לממש את חלקם בעסק.
לבסוף, מחקרים מספר קושרים את הקמתם של קואופרטיבים עם התנאים החברתיים הקיימים באזור ומידת הנכונות לשתף פעולה. באופן כללי, ככל שרמת ההון החברתי גבוהה יותר, כך ניתן לצפות שיותר קואופרטיבים יוקמו ((Birchall, 2011. המוטיבציה להשתתפות בקואופרטיב ניזונה משלושה גורמים: משאבים, כמו נכסים, יכולות, זמן וכסף; צרכים משותפים, שמייצרים את השותפות; וכוחות הנעה, שדוחפים את הפעולה המשותפת ומתחזקים אותה (Birchall & Simmons, 2004).
1.4 סיכום
לקואופרטיבים של עובדים יש פוטנציאל ליצירת תועלות משמעותיות לחברים בהם. מכיוון שאלו עסקים שמתנהלים על ידי העובדים בהם, הם שמים במרכז פעולתם יצירת מקומות עבודה טובים ושמירה עליהם, דבר שמייצר ביטחון תעסוקתי גבוה. מסיבה זו, מדובר בכלי עבור כלל מעמד העובדים, כאשר אין בהכרח פלח אוכלוסייה שמתאים יותר או פחות לשימוש במודל זה. קואופרטיבים של עובדים קמים באזורים שהכי צריכים אותם מבחינת תעסוקה, והם ממלאים חלל שהמגזר הפרטי משאיר. במובן זה, הם מייצרים תועלות משמעותיות גם לסביבתם. בנוסף, קואופרטיבים של עובדים יודעים לעבוד באופן יעיל ותחרותי, לפחות באותה מידה כמו עסקים אחרים.
לצד יתרונות אלו, יש גם פוטנציאל לקשיים לא מבוטלים בהקמה ובניהול של קואופרטיבים. מבנה השליטה הדמוקרטי הוא מודל שמייצר עלויות גבוהות מבחינת הניהול, ודורש היכרות ומומחיות, הן מבחינת היזמים והחברים, הן מבחינת השלטון המקומי והמרכזי והן מבחינת המגזר הפרטי והשלישי (בנקים, עו״ד, רו״ח, יועצים עסקיים וכו׳). ההתחלקות בפירות העסק הקואופרטיבי יוצרת קושי למשוך יזמים ומנהלים. כמו כן, קשה למשוך מימון ראשוני ומימון השקעות לאורך הדרך, ואלו מהווים אתגרים משמעותיים בהקמת קואופרטיבים ובהתפתחותם. יתרה מזאת, למבנה ההסדרה החוקי יש השפעה קריטית על התפתחותם ושרידותם של קואופרטיבים, וללא מסגרת כזו נדרש לפצות על היעדרה בדרכים אחרות. לבסוף, חוסר היכרות וחוסר אמון של הסביבה עם המודל (יזמים, משקיעים, בנקים, דרגים מקצועיים וכו') מייצרים חששות וריחוק, שמערימים אף הם חסמים לאורך ההקמה והתפעול השוטף.