חלופה ג' – "הערכת השפעה ענפית" – קיבלה את הניקוד המרבי. החלופה הנבחרת מאזנת בין הדיוק והכמות של המידע המופק לצורך הניתוח הכלכלי של הרפורמה ובין משאבי כוח האדם והנתונים הדרושים ליישומו. להערכתנו, אימוץ החלופה על ידי משרדי הממשלה, בעיקר משרדי האוצר, הכלכלה והתעשייה והחקלאות, יאפשר ניתוח עלות-תועלת לפני ביצוע רפורמות, יצירת קונצנזוס בקרב הדרגים המקצועיים של המשרדים בהקשר של התועלות והעלויות הצפויות מן הרפורמה, וגם ייצור מתכונת ברורה לניתוח וביקורת בדיעבד.
להלן נסביר בפירוט כיצד ליישם חלופה זו, מהם הנתונים הדרושים ומהן התפוקות שאותן מייצר המודל. כל אלה יוצגו באמצעות דוגמה מחקלאות הצומח בישראל (המעוניינים להרחיב על מודל מסוג זה, ראו דוח למדען הראשי של משרד החקלאות שעוסק במדיניות סחר וגרסה מעודכנת עם יישום למדיניות הקצאת המים לחקלאות).
ניתוח ex-ante באמצעות מודל סימולציה רב-גידולי ואזורי: מודל שיווי משקל של החקלאות הצמחית (VALUE)
מהן התפוקות הצפויות מהמודל?
המודל נועד לבחון את ההשלכות של שינויי מדיניות, לרבות שינויים במדיניות הסחר, על שורה של אינדיקטורים כלכליים, רובם ברמה האזורית ומקצתם ברמה המצרפית של כלכלת ישראל. המודל כולל 55 גידולים עיקריים בחקלאות הישראלית ו-17 אזורים, על בסיס נפות משרד הפנים.
ברמה האזורית, המודל מפיק את הממצאים הבאים לפי ענפים, לתרחישי מדיניות שונים:
- שימוש במים בחקלאות לפי סוגיהם
- מועסקים ישראלים וזרים
- הכנסות החקלאים ורווחיהם
- עלויות הייצור
- היקף הייצור
ברמה הארצית, המודל מפיק את הממצאים הבאים:
- מחירי התוצרת החקלאית הצמחית
- סך היקף הייצור המקומי
- הצריכה המקומית
- יצוא ויבוא לפי הענפים המצרפיים של כל האינדיקטורים האזוריים
- עודפי הצרכן
- סך הרווחה הכלכלית בחקלאות
אילו נתונים דרושים להקמת המודל ולכיולו?
הכיול למודל דורש נתונים רבים. להלן תיאור הנתונים הדרושים, ובסוגריים הפניות למקורות אפשריים:
1) שטחי גידול לפי ענפים ואזורים (ממ"ג משרד החקלאות, הלמ"ס, מועצות ייצור, קנט).
2) מגבלות אזוריות של קרקע חקלאית, מים לסוגיהם ועובדים שאינם ישראלים (תחשיבי גידול של משרד החקלאות, רשות המים, הלמ"ס)
3) תחשיבי גידול מעודכנים עם פירוט התפוקות, התשומות ומחיריהן (כלכלת הייצור, שה"מ, משרד החקלאות)
4) מחירי התפוקות בשוק המקומי: מחירים סיטונאיים (תוצרת הארץ), מחירים קמעונאיים (סטורנקסט), מחירים בתעשייה (הלמ"ס, תחשיבים המפורסמים על ידי משרד החקלאות) ובשווקים הבין-לאומיים Eurostat), FAO).
5) מכסים, יבוא ויצוא, מכסות פטורות ממכס (המרכז לסחר ושיתוף פעולה בין-לאומי, משרד החקלאות).
על סמך הנתונים הקמעונאיים נאמדה פונקציית הביקוש לכל אחד מהגידולים. פונקציית הביקוש מתארת את כמויות הגידול הנרכשות בארץ כפונקציה של המחיר הקמעונאי. פונקציות הביקוש לכל ענף וענף נאמדו על סמך נתוני סטורנקסט.
עקרונות הכיול
להפעלת מודל כלכלי ממוחשב נדרש תהליך של כיול. בתהליך זה נבחרים או נאמדים פרמטרים טכנולוגיים והתנהגותיים, כך שישקפו את הכלכלה בפועל, כפי שהיא משתקפת מנתוני הייצור, התפוקה והמחירים. לאחר איסוף כל הנתונים, המודל מכויל באמצעות האלגוריתם המקובל בספרות Positive Mathematical Programming (PMP) .
לצורך הכיול, לסך עלות הגידול לדונם, כפי שהיא מדווחת בתחשיבי שה"מ, מוסיפים גורם עלות חדש, המתאר עלויות שאינן נצפות ישירות על ידי החוקר, כמו עלויות ניהול, עלויות הכרוכות במעבר לקרקע שולית ועלות הסיכון. גורם זה נמצא ביחס ישר לריבוע שטח הגידול (פונקציה ממעלה 2 בשטח הגידול). הבחירה במודל ריבועי נובעת מכך שזהו הניסוח המתמטי הפשוט ביותר שמאפשר לייצג עלות שולית עולה. הפרמטרים של הגורם הריבועי הנ"ל מכוילים בהתאם לשלושת העקרונות הבאים:
1) עבור כל גידול, הביקוש המצרפי (שוק מקומי + תעשייה + יצוא) שווה להיצע המצרפי (ייצור מקומי + יבוא);
2) ההקצאה האזורית של הקרקע בפועל (ההקצאה שנצפתה בנתונים) משיאה את רווחי החקלאים באזור, בהינתן מגבלות הקרקע, המים והעובדים הזרים באזור;
3) עבור ההקצאה שנצפתה בנתונים, הרווח הממוצע לדונם במודל שווה לרווח התחשיבי לדונם לפי התחשיבים המעודכנים של שה"מ.
בדיקת תקפות
לאחר הכיול, תקפותו של המודל נבחנת באמצעות סימולציה תחת התנאים הקיימים, כדי לבחון האם האינדיקטורים הכלכליים שמפיק המודל קרובים לאלה הידועים ממקורות חיצוניים, כמו למשל נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. טבלה 2 מציגה השוואה כזו עבור המודל לשנת 2015. בדרך כלל, ההבדלים בין נתוני המודל לנתוני המקורות החיצוניים אינם עולים על אחוזים ספורים. בדוגמה זו, הפער של 12.5% בערך המוסף נובע בעיקר, כנראה, מהערכת יתר של העלויות בתחשיבי שה"מ ומאי-הכללת ענף הפרחים וצמחי הנוי.
ממצאים עיקריים
באמצעות המודל נבחנו ארבעה תרחישים של הורדת מכסים: א. הורדת המכסים ב-50%; ב. הורדת המכסים ב-100%, ללא יבוא מירדן; ג. הורדת המכסים ב-100%, עם יבוא מירדן, בהתאם להסכם הסחר הבילטרלי לגבי מכסה פטורה ממכס, כלומר עם הגבלת היבוא עד 50,000 טון ירקות לשנה; ד. הורדת המכסים ב-,100% עם יבוא מירדן, ללא מגבלות. ממצאי המודל מוצגים בטבלה 3.
עבור כמה מהגידולים, השינויים הצפויים יהיו גדולים יותר מהמופיע בטבלה, כשהדוגמאות הבולטות הן ענפי השום וגידול עצי זית להפקת שמן: מחירי הזיתים והשום צפויים לרדת ב-20%-25%, שטחי הזית בגידול בעל צפויים להצטמצם ב-200,000 דונם (מדובר למעשה בחיסולו של הענף), ושטחי הזית בהשקיה צפויים להצטמצם בכ-50,000 דונם. גם גידול תפוחי האדמה באביב צפוי להצטמצם ב-50,000 דונם. אם ניתן להגדיל את היבוא מירדן ללא מגבלה (תרחיש ד'), מחירי העגבניות והמלפפונים לצרכן צפויים לרדת ב-20%-25% ורווחי המגדלים של ענף הצומח צפויים להישחק ב-450 מיליון ש"ח, אולם סך העודף הכלכלי צפוי לגדול ב-900 מיליון ש"ח.
מבחינת השפעות אזוריות, המפסידות הגדולות צפויות להיות נפות עמק יזרעאל, השרון ובאר שבע, עם הפסדים של עד כ-20% ברווחי החקלאים. למיטב הערכתנו, הנשענת על המודל, ביטול המכסים לא יגרום להוברה של קרקע, אולם החקלאות האינטנסיבית תצטמצם (עם כל ההשלכות השליליות לנושא בטחון המזון) וגידולי חיטה יורחבו.
עדכון המודל לענפי הצומח, 2017
בשנת 2019 עדכנו את המודל על סמך הנתונים העדכניים הזמינים לשנת 2017. עבור פירות וגד"ש השתמשנו בתחשיבים חדשים שנעשו על ידי שה"מ, מעודכנים ל-2015. נתוני השטחים עודכנו על סמך הנתונים במערכת GIS (ממ"ג) של משרד החקלאות ונתוני שטחים מקנט לשנת 2016. כמו כן, הסתמכנו על עבודה מקיפה בהקשר של מחירי היבוא, שנערכה על ידי חברת הייעוץ TASC עבור משרד החקלאות ופיתוח הכפר. משימת העדכון מורכבת, ובימים אלה אנו שוקדים על עדכון נוסף, בסיוע החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. לכן יש להתייחס בזהירות לממצאים המעודכנים המוצגים בטבלה 4.
במקרה זה מוצגים שני תרחישים, שמאפשרים יבוא מהמדינה שמייצאת במחיר הנמוך ביותר בעולם (כולל עלויות הובלה), גם אם איכות התוצרת נמוכה יותר מאיכות היצוא הישראלי. בתרחיש א' אין יבוא מירדן, ובתרחיש ב', הקיצוני ביותר מבחינת החשיפה ליבוא, ניתן לייבא מירדן פירות וירקות ללא מגבלות.
הרחבות אפשריות
המודל שהוצג לעיל אינו לוקח בחשבון סיכון, השפעות חיצוניות ותחרות לא משוכללת. ההרחבה לטיפול בבעיית הסיכון נערכת ממש בעת כתיבת נייר זה.
אין קושי מושגי לקחת בחשבון במודל השפעות חיצוניות, הקושי הוא אמפירי בלבד – אומדן ההשפעות החיצוניות. בהקשר של השפעות חיצוניות חיוביות נופיות של החקלאות המקומית, אפשר להסתמך על עבודות שנערכו בעבר. כך גם בנושא של ההשפעה החיצונית השלילית של טביעת רגל פחמנית, הכרוכה בהתפלת מי-ים עבור מים להשקיה בחקלאות ובסחר בין-לאומי במוצרי חקלאות טריים.
לבסוף, תחרות לא משוכללת יוצרת "פערי תיווך" גדולים מהוצאות השיווק הנורמליות. גם בהקשר זה אין קושי מושגי וניתן להסתמך על מכלול מחקרים שנערכו במחלקה לכלכלת סביבה וניהול (לדוגמה, מחקרו של מורג יאירוב, בהדרכתם של ישראל פינקלשטיין ועדו קן) או אומדנים שפורסמו לאחרונה עבור פערי התיווך בפירות וירקות במשרד החקלאות והאוצר והוצגו בדוח של ועדת המחירים.
ניתוח ex-post בשיטות נסיוניות למחצה, תוך הוכחת הסיבתיות והערכתה הכמותית
רפורמות כלכליות הן חלק אינטגרלי מתרבות משרדי הממשלה בארץ, ומדי שנה (או שנתיים) כולל תהליך התקצוב הממשלתי את חקיקת חוק ההסדרים, כשמרכיב עיקרי בו הן רפורמות כלכליות. למרות זאת, מעטים הם המקרים שבהם נערך ניתוח כלכלי ex-post לבחינת הצלחת הרפורמה ויעילותה הכלכלית. במקרים שכן נערך מחקר כזה, הוא בדרך כלל נחלת האקדמיה ולא נחלתם של המשרדים הממשלתיים.
לדוגמה, בשנות ה-90 נערכה רפורמה מבנית מרחיקת לכת בארגון היצוא החקלאי בארץ, ובמסגרתה בוטל העיקרון של "יצוא ביד אחת": סמכויות השיווק והיצוא ניטלו מן המועצות הציבוריות (המועצה לשיווק פרי הדר, מועצת הפרחים וכו') ולמעשה הופרטו. למרות שמדובר ברפורמה מרחיקת לכת, שאף גררה ביקורת מתמשכת מצד החקלאים, הממשלה לא בחנה את מידת הצלחתה. הצלחת הרפורמה נבחנה בהקשר של ענף פרי ההדר בעבודת דוקטורט ובסדרת מאמרים במחלקה לכלכלה חקלאית של האוניברסיטה העברית. נמצא כי לביטול העיקרון של "יצוא ביד אחת" לא הייתה השפעה ניכרת על המחירים בשווקי היעד באירופה, אולם ההפרטה של היצוא והשיווק יצרו שוק ריכוזי מאוד של שירותי יצוא בענף ההדרים, שהביא לניצול כוח מונופסוניסטי על ידי היצואנים, לפגיעה ברווחיות החקלאים ולפגיעה ביעילות מערכת היצוא.
ניתוח יעילות רפורמות סחר בדיעבד מהווה אתגר מתודולוגי לא פשוט. באופן אידיאלי, כדי לבחון את יעילותה של רפורמה או של כל מדיניות כלכלית אחרת, רצוי לערוך RCT (ניסוי עם קבוצות התערבות ובקרה אקראיות מתוך האוכלוסייה הרלוונטית), כלומר ניסוי שבו אוכלוסיית היעד מחולקת באופן אקראי לקבוצות ניסוי ובקרה. ניתוחים באמצעות RCT צוברים פופולריות בכלכלה בעשור האחרון, וכך לדוגמה נבחנות מדיניויות שונות להפחתת סיכון במדינות מתפתחות. אולם בהקשר של רפורמות סחר והשפעותיהן האפשריות על יצרנים מקומיים, קשה להניח שתהיה אפשרות לבצע ניסוי עם מאפיינים אקראיים מסוג זה. מצד שני, השינויים בכל ענף חקלאי, הן בטעמי הצרכנים והן בטכנולוגיה, הם מרובים ובו-זמניים, ולכן הסתמכות על מגמות מחירים וניתוחיים חזותיים על סמך דיאגרמות אינם כלים אמינים להערכת הצלחתה של רפורמה בדיעבד.
הפשרה הן שיטות סטטיסטיות שמכונות "שיטות ניסיוניות למחצה". הפופולריות ביניהן, "סוסי העבודה" של ניתוחים אמפיריים בעשור האחרון בכלכלה, הןDifference In Difference (DID) ו-Regression Discontinuity Design (RDD). שיטות אלה מאפשרות לזהות את השפעת הרפורמה ולבדלה משינויים אחרים שחלו באותו זמן, להוכיח סיבתיות (הוכחה שהרפורמה היא שיצרה את השינוי הנצפה) ולבצע הערכה כמותית של השלכותיה.
השיטות הללו, שמדגישות את הוכחת הסיבתיות, פותחו בשני העשורים האחרונים על ידי חוקרים מאוניברסיטאות מובילות בעולם, ובימים אלה (תחילת אוקטובר 2021) הודיעה ועדת פרס נובל ששלושה מהם זכו בפרס נובל בכלכלה לשנת 2021 על עבודתם זו. בהודעתה לעיתונות הדגימה ועדת הפרס את תרומתם של שלושת החוקרים באמצעות מחקרים כלכליים בתחום החינוך והחלה של שכר מינימום במסעדות מזון מהיר. להלן נמחיש את השיטה באמצעות רפורמת סחר לדגי מאכל: במהלך 2016 נערכה רפורמת סחר בענף המדגה, ובמסגרתה הופחת המכס על יבוא דגי אמנון, אחד מדגי המאכל הפופולריים בישראל. איור 10, שהוכן על ידי משרד החקלאות באמצעות עיבוד נתוני סטורנקסט, מציג את השינויים בשרשרת הערך של פילה אמנון קפוא משנת 2012 ועד 2018.
לכאורה, מבחינה חזותית נדמה, כי הודות לרפורמה פחת המחיר לצרכן בקרוב ל-10 ש"ח לק"ג. אולם בהחלט ייתכן ששינויים אחרים הם שגרמו לירידת המחיר, לדוגמה, ירידה במחיר הבין-לאומי, ירידה במחיר היבוא, שיפור טכנולוגי בטכנולוגיית האריזה או ירידה במחיר האנרגיה הדרושה לאחסון ולשיווק הדגים הקפואים. שיטת ה-DID מציעה לזהות את השפעת הרפורמה על ידי השוואה סטטיסטית של מחירי דגי האמנון למחירי דג דומה שלגביו לא נערכה רפורמה, למשל באס. אם הסיבה לירידת המחיר היא ירידת מחיר האנרגיה והוזלת השיווק, נצפה לגלות ירידה דומה גם במחירי דגי באס. שיטת ה-DID מייחסת לרפורמה רק את עודף הירידה מעבר לירידה במחירו של דג הבקרה. שיטת ה-RDD מנסה למצוא בנתונים ירידת מחיר חדה, קפיצה כלפי מטה שאינה יכולה להיות מוסברת על ידי גורמים כלכליים רגילים. כך או כך, אלו הן השיטות המומלצות לניתוח בדיעבד, שלמיטב ידיעתנו לא נעשה בהן שימוש.
סיכום
שיעורי המכס הנהוגים בארץ בענף החקלאות גבוהים גם בהשוואה בין-מגזרית מקומית וגם בהשוואה לארה"ב, אך דומים לשיעורים באיחוד האירופי. על רקע זה פועלים בארץ שני כוחות מרכזיים לקידום רפורמות סחר וליברליזציה הדרגתית. האחד הוא הלחץ מבית, בניצוחו של אגף התקציבים במשרד האוצר, להקטין את יוקר המחיה. השני הוא חיצוני במהותו, ונובע מהארגונים הכלכליים הבין-לאומיים – OECD, WTO, הבנק העולמי, קרן המטבע הבין-לאומית ועוד – שפועלים בשם היעילות והרווחה הכלכלית לליברליזציה מלאה של הסחר.
למרות המלצות חוזרות של ה-OECD, מבקר המדינה וכן בניירות מדיניות קודמים של מכון יסודות, ללוות רפורמות סחר בניתוחים כלכליים מפורטים גם מראש וגם בדיעבד, יישומן בפועל של המלצות אלה כמעט שאינו מתרחש. בנייר הנוכחי הדגמנו כיצד בהיעדר ניתוחים סדורים עלולות להתבצע רפורמות שתועלתן לציבור מצומצמת, ולעיתים, במקרים של השפעות חיצוניות, אף קטנה מהעלות. מכאן שהאינטרס הציבורי הרחב מחייב ניתוח עלות-תועלת מסודר לפני ביצוע הרפורמה וכן בחינת הצלחתה של הרפורמה בדיעבד.
בנייר המדיניות בחנו ארבע חלופות לעריכת ניתוחים מסוג זה ונבחרה החלופה שמשלבת ניתוח ex-ante באמצעות מודל סימולציה ענפי ממוחשב וניתוח ex-post באמצעות שיטות ניסוייות למחצה, שפותחו בעשור האחרון בספרות הכלכלית המקצועית במטרה לנתח את השפעתן של רפורמות. חלופה זו מאזנת בין ההשקעה בתהליך הניתוח עצמו ובין דיוק ואיכות ממצאיו.
להלן תוכנית הפעולה הנגזרת מבחירת חלופה זו:
1. הקמת צוות "רפורמות בחקלאות" – שיכלול כלכלנים מהחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה של משרד החקלאות, ממשרד הכלכלה והתעשייה, מהמועצה הלאומית לכלכלה ומאגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המשרדים הנוגעים לעניין יעניקו לצוות הנבחר משאבים וסמכויות כדי לממש את החלופה הנבחרת, ובכלל זה הטמעה של מודל הסימולציה שנבנה באקדמיה והשיטות לניתוח ex-post.
2. קבלת מודל VALUE – קבוצת החוקרים שעוסקים בנושא במחלקה לכלכלת סביבה וניהול (לשעבר כלכלה חקלאית) של האוניברסיטה העברית תעמיד לרשות הצוות את מודל VALUE הקיים.
3. עדכון בסיס המידע – במהלך שלושת החודשים שלאחר הקמת צוות "רפורמות בחקלאות" יעדכן הצוות את בסיס המידע הנדרש למודל (העבודה בתהליך כבר עתה), יכין דוח קצר על הנתונים ומקורותיהם, יכייל את המודל ויציג בדיקות מהימנות ראשוניות. כל מהלך העדכון ייערך במשותף, תוך שקיפות לכל חברי הצוות, כך שלא תיווצרנה מחלוקות על הנתונים בבסיס המודל. יחד עם זאת, צריך לציין שהמקור למרבית הנתונים הדרושים הוא משרד החקלאות, ולכן טבעי שמשרד החקלאות יקבל את האחריות והמשאבים הנדרשים להכנת הנתונים הדרושים ולעדכונם הרציף.
4. גיבוש שינויי מדיניות רלוונטיים – במהלך ששת החודשים שלאחר הקמת הצוות יגבש הצוות אוסף של שינויי מדיניות רלוונטיים (מכסים, מכסות מים, מכסות עובדים וכו'), שינותחו באמצעות המודל. הממצאים יוצגו בדוח ובמפגשים עם מקבלי החלטות במשרדים.
5. תחזוקת המודל – לאחר הוכחת ההיתכנות וגיבוש ההסכמות מסביב למודל, יתוחזק המודל באופן שוטף וישמש לניתוח שינויי מדיניות רלוונטיים, בעיקר בכל מה שנוגע לביטול החיסוי לחקלאות והחלפתו בתמיכות ישירות.
6. קבלת החלטת ממשלה – על אימוץ מודל הסימולציה לניתוח עלות-תועלת טרום רפורמות ומסגרת הזמנים לאחר כל רפורמה לבקרה ולניתוח סטטיסטי מסודר להערכת ביצועיה הכלכליים.